Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)СТОЯН МИХАЙЛОВСКИ - Помагало |
СТОЯН МИХАЙЛОВСКИ- Помагало ЧОВЕКЪТ Стоян Михайловски е една психологическа гатанка. Стоян Михайловски е една странна смес от противоречия. Любителят на парадокса и на антитезата е сякаш творение от парадокси и от антитези. Ето гледището, от което може да се обясни и разбере неговото битие, неговият живот и неговото писателство. Първият и най-повърхният поглед вече ни открива противоречията... ...Той чувства и оплаква бедствията и теглото- непоносимо и неизцеримо тегло - на масата като никой други от нашите поети. Ако неговите думи не трогват читателя, то е затова, защото у него въобще нищо не трогва; защото той борави с абстрактни понятия и образи; защото говори на ума на читателя, а не на неговото сърце. Ако той и до днес не си е спечелил име на народен приятел, и това си има причините. Първо, в по-старите негови сбирки, като например в Novissima verba, той изказва най-рязко и неприкрито своето презрение към тълпата. Odi profanum vulgus - се казва там на всеки лист. Второ, защото и сега не му липсват тия чувства. И днес той и презира, и обича тълпата. Естествено, презрението се отнася до други страни от нейния живот, обичта тоже до други. Презира я за нейните стадни инстинкти, за нейната апатия, за нейния умствен мрак. Обича я за нейната душевна простота и искреност, за нейното тегло, за нейните страдания под ярема на звани и незвани тирани, за нейната любов, към доброто. Но стига, че е двойствен, че не гледа едностранчиво на нещата. Литературната тълпа, la foule lettree, която той най-много презира, не вижда по-далеч и не търси кое презира той и кое уважава, какво ненавижда и какво обича. Но по-нататък Стоян Михайловски е една рядка съкровищница на практическа мъдрост. Впрочем това личи и в съчиненията му, които са пълни със сентенции и с правила на житейска наука. Малцина биха могли да съперничат с него в изкуството, което бихме нарекли изкуство за кроежи, за планове на действия. И нищо друго освен кроежи за действия! Една от неговите настолни книги е Коранът - който съдържа това правило за живота: "Да не посягаш на врага си освен ако си убеден, че с прав замах ще го унищожиш." Стоян Михайловски знае и варди това правило. А то сигурно няма да го вдъхнови за практическа деятелност, защото почти никога изходът на една борба не е в нашите ръце. - С най-тънка психология знае той да предвиди всички честолюбия, които известно действие би накърнило, всички пречки, които би го спрели на средата на пътя му, всички случайности, които би срещнало. Макар сам да е в своите убеждения непоправим идеалист, а отчасти, струва ни се, и идеолог (колкото и да не обича идеолозите), той гледа на света с предпазливостта и с недоверчивостта на един най-краен реалист. Формулата на неговия характер би била: един теоретически идеалист, съчетан с един практически реалист - съчетание съвсем не тъй рядко, както изглежда на пръв поглед. Никакви илюзии не храни той за мотивите, които управляват постъпките на хората; никаква вяра в силата на истината спрямо ония скали, които образуват личните интереси на по-силния. И - както всякога - тая ясност на понятията, тая трезвост на възгледа дават резултат - пълна неспособност за практическа деятелност и следователно безполезност на самата житейска мъдрост. Wenn's die Alten konnten, wenn's die Jungen wyssten - казват немците. Ho правилото е, че които могат, не знаят как, които знаят не могат. Стоян Михайловски е едно от изключенията: той и може, и знае как. Но той пак не действа, защото, защото... всъщност не може: липсват му всички психологически условия за това. Той е човек напълно дезилюзиониран, той не се мами от никакви фантоми за успеха и за тържеството на своите идеали. Той знае, че светът не се управлява от идеали. Той знае, че там най-грубата сила е властелинът. И по природа той не е борец, той не намира никаква услада в самата борба и единственото, което би могло да му вдъхне. Да му наложи - една борба, би било ясното, логически постигнато убеждение, че тая борба няма да бъде безплодна. Борците по природа, ония, които харчат сили и енергия за всяка сянка, за всяка рожба на своята разгорещена фантазия, са за него ако не непонятни, то неразумни мечтатели. Че той има право, е безспорно, затова - хвала на борците! Той е песимист; в него няма диря от онзи неразумен оптимизъм, който противоречи на всичките наши познания, на всичката наша житейска опитност и все пак е единственият двигател на всички борби за трансцендентни идеали и за неосъществими реформи, борби, без които културният напредък е немислим. Стоян Михайловски, ако и отрицателно, доказва великата роля на илюзиите във всестранния духовен и социален прогрес. А той би бил същият, даже да не бе дезилюзиониран, даже да питаеше илюзии за същността и изхода на социалните борби. - Защо? Защото всеки житейски опит убива по един идеал, по една илюзия, и никой зрял мъж, с неговите високи идеи, не би могъл да запали способността си за безплодните борби на деня, ако тъмните глъбини на душата не създават все нови и нови илюзии на мястото на разрушените, ако му липсват ония творчески сили, които извират из оптимизма. На Стоян Михайловски те липсват; у него оптимизмът нито съществува, нито би могъл да съществува. Оптимизмът е най-ирационалното мировъзрение, а Стоян Михайловски е рационалист, рационалист от глава до пети, и в стихове и в проза, и в живот и в литература. II. ТВОРЕНИЯТА 1. Стоян Михайловски не е лирически поет, нито може да се нарече поет в оня смисъл на тая дума, в която обикновено я употребяваме: у него мисълта замества чувството. 2.Неговото призвание е дидактическата поезия, поезията на отвлечената мисъл; неговата сила е в безпощадното изобличение, в сатирата и в карикатурата. Неговата поезия не е история на неговото сърце, а дневник на неговия разум, бележна книжка на неговите размишления. Нийде в неговите творения няма да чуете туптенето на едно сърце, нийде, нито даже в любовните му стихове: - в тях сякаш умът ни разправя за една случка със сърцето... Един поет облича и своите мисли в живи образи и чувства, а Стоян Михай-ловски облича и своите чувства, и своите интуиции в мисли, в абстрактни понятия. Впечатлението, което произвеждат творенията му върху читателя, е най-явното доказателство за това. Името на това впечатление е удивление, но не възхищение. Удивление към неговия дух, към силата и смелостта на неговите идеи, но никога възхищение от създадени картини, никога прехласване, унисание във видения, в съзерцавани от фантазията на писателя светове. Затова и когато го четем, ние нищо не съзерцаваме, пред нашия духовен взор не стоят нещата, а понятие за нещата, твърденията, мислите, разсъжденията на автора за тях. Онова умиление, онова сладостно упоение, което ни изпълня и при най-несмелите и несъвършени създания на поета, т.е. на онова същество, всяка дума на което е пълна с живот и е емоция, тука никога няма да почувстваме. Ни една реч, откъртена от самото сърце, бурна, светло-тъмна, топла, безкрайна като него! Ни една визионерна, неясна картина, която да разтваря безкрайни простори! Всичко е отчетливо, тържествено, строго очертано и подчертано. Животът тук се мисли, не се живее: разказва се, описва се, не се чувства, не трепти. Движение - никакво. Само когато негодуванието, бичуването достигат своите висши предели, тогава от неговия стих и от неговата реч повява нещо стихийно, нещо апокалиптично, грозно и могъщо, което дълбоко раздвижва, което раздрусва читателя. Но то е вълнението на ума, не на сърцето; патосът на убеждението, не на чувството и ако в него има и вълнение на сърцето, то е, защото сърцето е нежен музикален инструмент, който дава ек на всеки роден звук: защото сърцето не може да стои мъртво и бездвижено, когато умът се вълнува: то вибрира заедно с него, ако и подир него, ако и от неговите, не от своите вълни... Но, странно нещо, онова, което на писателя толкова липсва, човекът го притежава в най-висока степен: темперамент, художествената индивидуалност. Стоян Михайловски, човекът, е цял студен разсъдък. Сух, често доктринерен, по-често монотонен, лишен от ония неуловими осцилации, които образуват и отличават артиста, в своите съчинения, Стоян Михайловски има всичко туй в своя живот. Да би имало в неговите творения частичка от темперамента на човека, от неговата елегантност, от неговата емоционалност от неговата почти примитивна импулсивност, те би спечелили безкрайно: в тях би проникнал животът, те биха добили нещо, което би могло да им замени неръкотворната поезия. Но нищо подобно в тях няма. Те са великолепни и грандиозни храмове, от които божеството е излязло, в кандилото елеят не гори... ...И тъй в творенията на Стояна Михайловски няма нито чувства, нито нежност-както няма онова, в което се отражава световната хармония, което униса духа в блянове за един неземен живот, далеч-далеч от тая земя, тая юдол на скърби и страдания. Няма ги, защото липсват и в неговото мировозрение. Но вместо тях има нещо все тъй велико: - дисонансите на тоя свят и негодуванието. Стоян Михайловски не вижда в света друго освен тържеството на висшата подлост и ликуванията на низките инстинкти. Индигнацията, възмущението на един Ювенал - ето чувството, с което той гледа на тоя световен ред, и това чувство му вдъхва само думи на безгранична ненавист към него. Нежността на лирика е заместена с безмилостната язвителност и с отровната жлъч на сатирика. Силата на неговата реч няма равна на себе си в нашата литература. Това не са вече думи, това не са вече фрази, а някакви гръмотевични удари, които зашеметяват читателя и го правят да настръхва. Иска ли да ни представи принципите на българското управление, той превръща подлостта в добродетел, а добродетелта - в жалка дрипа, и създава един везир, който в своята личност е въплъщение на тая житейска мъдрост. Със съжалителна усмивка към ония, които мислят, че има подлост и вън от сиромашията, с презрение към ония, които бълнуват за някаква добродетел, някаква правда в света, везирът ни излага без всякакво стеснение неизбежната, единствено "разумната и справедлива" система на управление: ...В тинята на мерзките инстинкти затъпквай всяко благородно чувство, притискай безпощадно всяка доблест и всяко вероломство насърчавай, Любовта е иго и - чистилище за душата: душата, изпълнена само с нея, се връща в свят съсъд на святи чувства. "Комуто обичта е глума, пред обичта той тряба да немей." Да обичаш, то значи да носиш в душата си най-скъпото видение на своите сънища и да чувстваш, че то следи всяка твоя стъпка, всяка помисъл: В сърцето ми отдавна тя живей... Тя чува всяка дума... Да обичаш, то значи още да таиш любовта толкова дълбоко в душата си, че нищо да не може да я засени. Студенината в едното сърце не ражда омраза в другото - той опазва в душата си своята самотна любов чиста и непомрачена както преди: Едничка дума... Тя я не продума. Едничък поглед... Не погледна тя. На бледни устни в сдържаната глума аз видях си решена участта. Поклон безмълвен - и в ответ - студен смях. Кървав плач едвам сдържан насила... Великий боже, и до днешен ден все мисълта за нея ми е мила! Любовта в Славейковата лирика не е безгранична страст, не е мощно желание което потапя душата в смут и прехожда от най-тиха нежност в демонична ненавист. Като сън е дошла, изчезнала е като сън и мъчителна е дотолкоз, доколкото може да бъде мъчително тихото изживяване на недостигнат блян. Тя - обектът на любовните му блянове, един блян в живота му - живее само в меката, нежна атмосфера на неговите поетически сънища. Той е чужденец, а тя, далеко в родния край, бленува понякога за него, ни той ней, ни тя нему позната. Разделени от зла орисия, те чезнат в самота един за друг. Минуват дните: Ще ли дойде ден желан за онез, що си подават ръка за обич само в блян? Посредници между него и нея са цветята, есенните листи, едва уловимият мат на пролетно цвете. Ароматът на оставената от нея китка го унася в мечти за нея и в мечтите си той я вижда такава, каквато би желал да я види наяве - да вехне безмълвно в копнеж по него. В есенните листи, подгонени от вятъра, той вижда своята и нейната съдба- както есенният лъх си играе с две капнали листа, тъй и потайна обич носи в замая две родни сърца и си играе с тях... Любовта е творчески импулс и като наслада, и като трайна радост, а особено като трайно, безмълвно страдание на душата. Затова и разлъката не като момент, а като продължително, мъчително изживяване е най-продуктивна - дори тя е едничък източник на творчество и само в нея бива постигната най-висшата, най-чистата и най-хармонична любов. Разлъката, както и самотността, е страдание, а всяко страдание е извор на творчество. Само в разлъката биват реализирани любовните копнежи на самотната душа - в нея и най-болното чувство се превръща в тихо съзерцание, най-острите дисонанси се решават в желана хармония, най-мъглявите видения добиват ясни очертания. Ако има близост, общуване между две души, то е възможно, само в живата тишина на самотата. Две души не могат никога да се слеят - но могат да цъфтят мъчително, копнеещи една за друга. Истинският, най-дълбокият живот на душата е всякога мъчителен копнеж: Вървиме ний самотни на светът, звезди световни, всяка в своя път; един за други в тайна жалба креем, един за друг - и отчуждени греем. Ти с дивното вълшебство на плътта, аз с висший бяс душевен- гордостта. Светът ни гледа в нямо изумление - и се чужди от тебе и от мене. И ний вървим самотни на светът. Дано не се присрещнем някой път! Съединени, ний ще угаснеем... За нас самотност тряба - за да греем. ...Онова, що свързва в една цялост основните мотиви в Славейковата лирика - самотността, любовта като радост и страдание. Характерни настроения и рефлексии през пладнята на живота и най-сетне радостта и мъката на поетическото творчество - и ги подчинява на едно основно настроение, е блянът. Сън за щастие е една лирическа поема с пролог - бодростта и вярата в зорите на ранна младост - и епилог - самотният гроб на бляновете. Едно постепенно, мудно прехождане от душевна енергичност и бодрост към пасивно изживяване на вътрешни мотиви. Лирическото чувство, което има в основата си бляна, е възпроизведено като вътрешен, пасивен драматизъм. Макар всички отделни песни - без заглавия - да са подчинени на една основна поетическа мисъл, все пак всяка една от тях е завършена сама по себе си като лирически епизод, който ревелира някой характерен момент от една вътрешна драма. ...Новото, с което Славейков обогатява художествените форми на нашата поезия и което е от твърде голямо значение за сегашната фаза на нейното развитие, е решителното подчертаване на един национално-поетически елемент. Последният е ревелиран с особена сила в характера и духа на неговото творчество. Като национално-поетически форми бих посочил на първо място езика и художествените образи. В поетическия изказ на Славейкова могат да се проследят най-характерните особености на народната поетическа реч. Отразени както в употребата на отделни изрази и думи, в тропите и фигурите, в синтетичната конструкция, спазена при наредата на изразите, в художествената стегнатост на речта. Тъй и в най-ценните художествени свойства на езика - колоритност, богатство откъм форми и изрази, които индивидуализират езика и му придават една своеобразна живост и непосредственост. Никой от поетите ни не притежава такъв индивидуален поетически език и в същото време тъй национален по своята природа; езикът на никого от тях не живее, не диша тъй, както езикът на Пенча Славейков. Обвиняват го, че езикът му бил неясен, тъмен, а синтактичният строеж на речта му - неестествен и пресилен. Но онзи, който е в състояние да почувства художествената мисъл в творенията на Славейкова и да се вживее в нея, ще разбере, че за нейния израз е невъзможен по-ясен, по-непосредствен и по-цизелиран от тоя, с който си е послужил художникът. Този език е отличителен и за лириката му. Все тъй ценен е и националният елемент, отразен в художествените образи. Дори и най-грижливо стореният анализ едва ли би: могъл да изтъкне художествената стойност на тоя елемент в Славейковата поезия. Националното в духа на неговото творчество преди всичко може и трябва да се почувства понякога в една думица само - в една бегла загадка за художествения образ или символ. Но най-богатият национално-художествен колорит на неговата лирика се съдържа в завършени като обрисовка художествени образи. Дори и най-широкият художествен символ, най-поетичната концепция - родният край, родният кът - въстава пред нас като образ, индивидуализиран, оживен в една национално-поетична атмосфера. Друга една особеност, може би най-ценна за сегашния момент, е - прозрачност и яснота в израза на лирическото чувство прозрачност и яснота, които са белег за глъбината на чувството. Защото колкото по-дълбоко, по-интимно, по-непосредствено е едно чувство, толкоз по-ясни и завършени са формите, що изразяват неговата вътрешна кристализация. Тая особеност е в тясна вързка с посочения по-горе индивидуално-лирически тон, който мотивира поетическата искреност на Славейковата лирика. В нашата поезия поетическата индивидуалност и искреност са голяма рядкост. А само чрез тях един поет би могъл да внесе в своите творения онзи емоционално-поетически елемент, който е в пряка връзка с най-ценното и най-мощното в неговия индивидуалитет. Липсва ли тоя елемент, липсва ли духът на оригиналност и самобитност, поезията се превръща в литература, в маркиране на вътрешно безсилие, в стремеж да се размъти плитката вода, за да се покаже по-дълбока. А струва ми се, че днес в нашата поезия се забелязва една подобна тенденция, което сподавя и задушава нейното развитие. Като освежителен източник посочил бих Славейковата лирика.
|