Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)Хр.Ботев - "В механата" |
БОТЕВ - „В МЕХАНАТА” Проблемът за нравственото духовно предателство в художественото пространство на Ботевия трагично проникновен стих намира своята задълбочена философска интерпретация чрез структурния психологичен разрез на категориите ПРЕДАТЕЛИ, обединени от условния диалог в стихотворението „В механата” между личностен поетичен „АЗ” и онази обединена множественост „ний” - поет, лирически герой, съвременници - метафорично „анатемосана” във финала на „Елегия”:
...и с вяра в туй скотско племе чакаме и ний ред за свобода! Социопсихологичното пространство на прокълнатата българска душа получава метафоричната образна идентификация на пропита със зловонни изпарения кръчма, в която човешките действия са вторичен илюзорен продукт от нереалната имагинерна визия за света след потапянето в депресивните въртопи на отцепредателството и братоубийството. Изследваната в „Елегия” национална Каинова съдба за българина и трагичното прозрение за еманацията на това родово духовно проклятие, което тегне над „бащина мила стряха”, изтръгва мрачната критична оценка на поета за състоянието на българската народопсихология чрез низходящо градирано повторение: „Тежко, тежко!” което ни въвежда в мъртвото за звуковите обеми на песента психологично пространство на Ботевия поетичен „Аз”. Неговото художествено съзнание носи народопсихологичния комплекс на прокълнатия духовен корен. Предателството - Каиновата съдба - имплицитно съдържа новата поетическа теза за родовата забрава, в чието емоционално зърно е конфликтният възел на големия проблем за лотофагията - като духовно отчуждение от корените на изконно българското. Предателството умъртвява не само родовия глас - българската песен, но и българската родова памет. Историята на духа потъва в черния въртоп на мълчаливата забрава. „Пиянството” - „лудостта” на една мълчаливо погребана духовност, ражда гневната повеля на лирическия „Аз”: ... Вино дайте! Пиян дано аз забравя... Поетическата теза „дано забравя” съдържа психологическата принуда на ненужната пиянска делириумна лудост на новото българско предателство - забравата - над силното личностно „Аз”-ово присъствие на поета. Ботевият личностен и творчески „Аз” е конфликтният нравствен филтър, който противопоставя категориите на българското духовно предателство, преди да достигне до изстраданата трагична ситуация на национален избор: „позор... или слава!” Това е първото психологическо противодействие срещу рецидивите на предателството, срещу обединената множествена категория „ний” - синтезирала триединството на държава („в сюртуци”), църква („в реси”) и просвета („слепци с очи”) като обществено-политически модел на българското предателство в „Елегия”. Срещу тези „ний”, които чакат „ред за свобода”, Ботев противопоставя своя личен избор - „Свобода или смърт юнашка!”. Той става нравственият, личностен коректив на дух, забравил потенциалните действени възможности на родовия си корен. Обръщението „вий” е второличностната форма на контакт в диалога - диспут между поетичния „Аз” и обединения триединен модел на предателството „ний”. Трагичната алтернатива - мълчание или забрава, което е абсурд като национален избор, определя личностната позиция на лирическия „Аз” към категориите предатели, художествено регистрирана в гневното категорично отрицание: Туй, що, глупци, вий не знайте Позор ли е или слава! Липсата на ясни национални критерии за предателството и саможертвата в мълчаливата дълбина на българската душевност ражда „пиянския хаос” - лудостта на „родовата амнезия”, Която ще получи точна психологична „диагноза” в „Борба” на Ботев: Свестните у нас считат за луди, Глупецът вредом секи почита Но засега поетът, чрез своя лирически „Аз”, поставя първата личностна характеристика на националната категория предатели - глупци. Проблемът за родовата забрава получава двойна проекция - материална и духовна. Тезата - дано забравя (II стих, I строфа), разгръща своя народопсихологичен заряд във втора и трета строфа с въвеждаща тематична насоченост в първи начален заглавен стих: да забравя край свой роден да забравя род свой беден (I стих, III строфа) Поет и лирически „Аз” инсценират върху своето лично съзнание интервенцията на „родовата амнезия”, за да направят открито горчивите, но обективно-истинни изводи за историческите последици върху душевността на българина. Родът на всеки един от нас, подложен на социално и психологическо насилие, губи своята фамилна духовна физиономичност. В исторически план релефно е очертана националната проекция на бедния духом, низш човешки индивид - наречен българин. Но тази ограбена, останала без родова памет, човешка градивна единица не може да съгради личностната хомогенност на колективно-народностното, а по-късно и национално съзнание - като вътрешен духовен обем на нацията. Следователно материално-родното - „край... роден” - като първа проекция на проблема за забравата - получава своето духовно отчуждение от вътрешната свобода на големите национални личностни единици чрез „белите полета” в родовата памет на разкъсаното българско народностно съзнание, обхванато от „пиянската лудост” на забравата: Да забравя край свой роден и тез, що в мен дух свободен, дух за борба завещаха! Вътрешната свобода на личностния поетичен „Аз” се оказва отчуждено, изолирано родово явление, защото носи възкресителния заряд на борбата. Почти клетвено звучи последният стих на строфата: Дух за борба завещаха! Именно това опасно, клетвено завещание предизвиква отчуждението, отродяването на поет и лирически герой. А тясната материална граница, останала в личностното съзнание на отредения, между материя и дух, се оказва стилизираният детайл - сякаш откъснат елемент от родовото огнище - „бащина си мила стряха”. По този начин, чрез синекдохата, проблемът за родовата забрава в своята втора проекция - духовността - получава художествените измерения на духовно-родното: „да забравя род свой беден” Духовно-родното се оказва ограбено и раздвоено между материя и звук: Да забравя род свой беден, гробът бащин, плачът майчин. Разрушаването на материално-родното преминава в духовната проекция на завещания родов спомен - синекдохата „бащина си мила стряха”. Но проблемът за забравата разрушава и духовно-родното, което се опитва преди поредното родово предателство да съхрани последния отломък на завещана родова приемственост чрез двойното обективиране на духовния спомен в материално („гробът бащин”) и звуково („плачът майчин”) пространство, като поетична основа за изследване и доказване присъствието на двете категории българи: I Категория: Тез, що в мен дух свободен дух за борба завещаха! II Категория: Тез, що залъкът наеден грабят с благороден начин. Като разграничителна народопсихологична черта между духовно свободните личности и низшите духом грабители стои проблемът за родното, трагично раздвоен между родовата забрава и възкресението на свободния родов дух. Духовно завещание за борба и предателска приемственост за ограбване и духовно обедняване на българския родов корен са двете проекции в настъпилото отчуждение между материално и духовно в художествените граници на народопсихологичния множествен „АЗ” на българина. Анафоричното повторение „да забравя” - като начален поетичен фрагмент на II и III строфа - не само въвежда проблема за родовата забрава, но и внушава искреното желание на лирическия „Аз” за потапяне в „пиянство на душата” - като единствена трагична алтернатива за дистанциране от реалните, обективно-исторически действия на грабителство. Ако II и III строфа разгръщат проблема дълбинно по вертикалата на психологичния разрез между високо и ниско - духовно и материално - анафоричното глаголно повторение „грабят”: Грабят с благороден начин (IV стих, III „ строфа) Грабят от народът гладен (I стих, IV строфа), осъществява тематичния преход към хронологията на исторически определената социална съдба на българина, оказала се в ръцете отново на три категории българи, но този път разкрити в чисто социален план: I Категория - граби подъл чорбаджия - чорбаджия II Категория - за злато търговец жаден -търговец III Категория - и поп с божа литургия! - поп Неистово пожеланият молитвен, клетвен благослов - „да забравя” - не може да просветли с пречистващата сила на духовното си етично опрощение зловещия социален мрак на новото скверно предателство спрямо душата на българина. Реалното присъствие на пладнешкия социален грабеж остава. Срещу неизлечимата „социална лудост” и „зараза” на подлостта, на патологично неугасимата жажда по миражния блясък на златото и евтината театрално показна религиозна смиреност - срещу тези социални „добродетели” на трите представителни касти - чорбаджия, търговец, поп - на категорията „благородни народни грабители” Ботев противопоставя концентрираната гневна повелителност на нова глаголна анафора - „Грабете го!”: Грабете го, неразбрани! Грабете го! ( цезура) ... Точно тук, на мястото на цезурата в силаботоническото стихосложение на Ботевия стих, идва личният избор на: „Тез, що в мен дух свободен, дух за борба завещаха!” - преди поетът да очертае привидната, заредена с борчески заряд, резигнация: „грабете го, (цезура) кой ви бърка?” С разлюляна от болка душа Ботев слиза редом с: „Тез, що залъкът наеден грабят с благороден начин” в психобездната на прокълнатия, ограбен народностен „Аз”, метафорично идентифициран с духовното зловоние на кръчмата-механа, където, макар и „синца с чаша в ръка”, все пак един остава болезнено-трагично трезв. Това е личността - единицата национална мярка за противостоене срещу низа духовни и социални предателства. „Ний сме синца с чаши в ръка!” - твърди Ботев и все пак противопоставя на категорията „ний” от финала на „Елегия”: „... и с вяра в туй скотско племе чакаме и ний ред за свобода!” - своя личен свободен национален избор: „Свобода... или смърт юнашка!” Свободата на духа - правото да избираш себе си - все още не е право на българина. Той сънува в пиянска метежност свободата на своя избор, потънал в мъртвия изчезнал звук на песента, която се завръща единствено 6 нереалния Като визия свят на опиянената от болка, безправие и мъка народна душа: Пием, пеем буйни песни и зъбим се на тирана, механите са нам тесни крещим: „Хайде на Балкана” Пием, пеем, зъбим се, крещим - ето ги действените характеристики на непреодоляна национална слабост, на все още не-направен национален избор. Балканът - мярата за възвърната национална сила и мощ, пътят към духовната висина на възкръснала национална саможертвеност е все още само красив мираж в „пиянството” на българската душевност. Крясъкът - безсилен и ненужен - превърнал се в колективен инстинкт за самосъхранение на изплъзващо се национално достойнство, което реално съществува в пиянския мираж на посредствената патриотарска поза - е свързващ композиционен елемент между поетическите тези на „В механата” и „Елегия”. Проблемът за духовното безмълвие, интерпретиран от Ботев в „Елегия”, получава своята болезнена гротескна деформация в крясъка между опиянената от болка българска душевност и пияната от безверие и предателски нихилизъм категория - „чакаме и ний ред за свобода”. В това чисто психологично пространство на национално безмълвие, нихилизъм и предателство става разграничаването между личността, призвана да преодолее рецидивите на забравата, и „пиянството” на душата - от една страна, и категорията „ний” - от друга страна, носеща тезата за онемяването още в „Елегия”. Разграничаването на националния личностен „АЗ” от масовия колективен синдром на предателството „ний”е задълбочено и чрез противопоставянето на глаголните градации: Пием, пеем, зъбим се, крещим (VI строфа) Коли, беси, бие, псува (VIII строфа) Първата глаголна редица - пием, пеем, зъбим се, крещим - носи низходяща градация, втората - коли, беси, бие, псува - възходяща. Психограмите на двете редици емоционални напластявания се сливат чрез ругателния крясък - псувня (крещим - псува) в психопространството на онемялото, унизено национално достойнство, което до този момент поляризира категориите: край свой роден (II строфа, I стих) и край наш роден (VIII строфа, II стих) - по същия начин, както и разграничаването на националния личностен „АЗ” и предателския колективен „ний”. Неосъзнатият пиянски крясък и грубата потисническа псувня раждат реалното пожелание на поет и лирически герой за осъзнат революционен протест, в който чрез песента на бесилките, изтръгната от дълбините на робския мрак (корелацията - пеем-беси), ще бъде преодоляна и дистанцията между категориите „АЗ” и „ний”, между „свой” и „наш” - като трагично отчуждение на категорията родно българско пространство. Осъзнал това красиво бунтовно бъдеще за българина, Ботев в предпоследната (IX) строфа на свой ред се потапя в еуфоричното опиянение на националния героичен мираж, когато дух и материя ще слеят своите скрити енергии в общия национален избор: „свобода или смърт!”. Естествен и неудържим е поривът към свободно, българско национално пространство: „О, налейте! Ще да пия!”. Ботев вдига наздравица за българската свобода, но мигът на трагично отрезвяване е миг на национално разграничение от събирателната категория на предателите „вий”, анатемосана в „Елегия” - държава, църква, просвета, отхвърлена в първа строфа на „В механата” и „изгорена” със силата на Ботевото категорично отрицание: „Аз веч нямам мило, драго...”, превърнало се в гневно, извикано след многовековен мрак и мълчание, клеймо на национална погнуса и омраза: „а вий... вий сте идиоти!” Ботевата поетична пунктуация - в случая многоточието - е зарегистрирала петвековната робска нощ на унизително мълчание, страх и предателство. В противовес - „напук и вам, патриоти” - на така добре почувстваното, осъзнато и още веднъж преживяно трагично настояще на българина - поет и лирически герой оставят своя личен избор, „свобода или смърт!”, който ще прерасне в национален императив - „Хляб или свинец” - на финала на Ботевата „Борба”. |