Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)Ивайло Петров - Преди да се родя - Срещу консерватизма в българското село |
ИВАЙЛО ПЕТРОВ - „ПРЕДИ ДА СЕ РОДЯ” СРЕЩУ КОНСЕРВАТИЗМА В ДУХА НА БЪЛГАРСКОТО СЕАО Основен сюжет на българската литература след Освобождението е разпадането на родовия космос, на патриархалния селски бит. Пропукват се стените на затворените семейно-родови пространства и в тях постепенно навлизат новите градски порядки, коренно различните градски обичаи и нрави. Селото се погражданява. Повестта „Гераците” на Елин Пелин винаги се сочи като претворяване на този преломен исторически момент от живота на българското село. От Елин Пелин до Йордан Радичков и Ивайло Петров и до по-младите „селски” автори, различните страни на това погражданяване са обект на драматични, иронични, пародийни художествени изображения. Селският родов космос е в центъра на творчеството и на Ивайло Петров, както и на Николай Хайтов - двамата по противоположен начин възприемат миналите патриархални времена. Погледът на Николай Хайтов към родопските герои, съхранили морала и достойнството на миналото, е романтичен, а на Ивайло Петров-ироничен. В повестите „Преди да се родя” и „След това” Ивайло Петров разказва за родителите си, за своето детство, за роднините и близките си. Най-често авторите, когато си припомнят детските години, възкресяват спомените си с носталгия и топли чувства, а Ивайло Петров - напротив, разказва с горчива ирония и самоирония, с дистанциран хумор към най-близките си и към самия себе си, тъй като и той е част от тогавашното селско семейство. Пише с невероятна духовна дистанция за свидни и дори свети неща като „роден дом”, „бащин дом”, „родна стряха”, „детство”, „родина”, „идилична любов”... Става дума за понятия, за които винаги говорим с вълнение, с топлота и трепет и не си позволяваме да ги съдим критично. Ивайло Петров обратно: става все по-духовит, находчив, изобретателен в изобличенията си, когато представя своите диви, необразовани и нецивилизовани герои! На какво се дължи тази негова странна позиция към собственото му минало? В никакъв случай тя не се дължи на чувството му за превъзходство, нито на надменност на съвременен градски човек и интелектуалец, който се срамува от родителите и рода си. Неговата позиция на иронизиращ и пародиращ е обусловена от убедеността му за вредата, която нанасят днес в нашия живот изостаналостта и консерватизмът на миналото. През втората половина на двадесетия век в българската литература нахлуват влияния на европейския нов модернизъм. Под негово въздействие Ивайло Петров претворява миналото на българското село от дистанцията на съвременник, свързан с градските интелектуални кръгове, които осъзнават опасността от консерватизма в българския бит. Отчужден от някогашното хармонично съществуване в лоното на природата, писателят се отнася нарочно безмилостно, дори гневно, към патриархалното битие на селянина, което е крайно и трагично изостанало от световната цивилизация и от екзистенцията на градските хора. В двете си повести Ивайло Петров окончателно се сбогува с унизителната бедност на някогашната добруджанска провинция, сред която е минало детството му, откривайки в нея отблъскваща материална и духовна нищета. Той се разделя завинаги, с горчива иронична усмивка и с остра насмешка, с миналото на своя род и с някогашните традиционни патриархални представи за идиличност и добродетелност, за природосъобразен и нравствено извисен живот (какъвто е художественият свят на селото при писатели като Тодор Влайков, Михалаки Георгиев, Йордан Йовков и други белетристи от времето на Освобождението и след Първата световна война). В повестите „Преди да се родя” и „След това” няма и помен от благородната атмосфера на Йовковите добруджанци, от красотата и хармонията на тяхното съществуване. Съвременният модерен творец гледа с подигравка и тъга, със силна отдалеченост на несъчувстващ интелигент, изпълнен с огорчение и презрение към някогашното селско битие. Той иска да изкорени от сегашната селска изостаналост остатъците на миналото, белезите на консерватизъм в нравите и изостаналост в мисленето и в начина на екзистенция. Ивайло Петров, като всеки творец с модерно художествено мислене, е напълно разкрепостен, окончателно преодолял унизителния някогашен консерватизъм на селския бит, спомените за който го изпълват със скръб и горчив смях. Той най-често жестоко се надсмива над примитивното, дивото, антидуховното и антицивилизованото начало у индивида. Непоклатимо е убеждението му, че този начин на живот от миналото трябва да бъде основно отречен и навиците, наследени от него, да бъдат изкоренени завинаги, защото са свързани с душевна и физическа нищета, със затъпяване на човека в условията на непрекъсната оскъдица и унижения в недоимък, недохранване, физическа преумора, в отсъствие на провокации на ума и интелекта на българина. И докато Николай Хайтов в „Диви разкази” посочва достойното поведение на хората от Родопите, за да противопостави техния високо нравствен живот на хората в покварения град, то Ивайло Петров открива и изобличава „призраците” на материалната и духовна бедност на „патриархалното” някогашно българско село. Тук (в двете му повести) става дума за бедност, която унижава и унищожава хармонията и достойнството на човешката личност. В „Преди да се родя” и „След това” писателят съзнателно се разграничава и се отрича от провинциалния манталитет на българина и от вредната (според него) патриархална старина. Всъщност тук Ивайло Петров спори косвено със своя любим писател Йордан Йовков, който открива красота и благородство в характерите на своите добруджанци и издига в култ природосъобразния им начин на живот, честното им трудолюбие, самопожертвувателността им...Защо е напълно противоположно отношението на Йордан Йовков и на Ивайло Петров към една и съща Добруджа, към едно и също българско добруджанско село? Първо: защото Йордан Йовков претворява живота на добруджанското село от времето преди войната, когато наистина е съществувала селска идилия и разбирателство в задружния живот на големите селски фамилии, а Ивайло Петров пише за по-късно време, след войните, за времето от 20-те години на XX век, когато се разпада селската задруга и в българското село нахлуват разрухата, раздорите, острите социални конфликти (както са изобразени в повестта „Гераците” на Елин Пелин). Второ: Йордан-Йовковият свят е романтичен, свързан с легендите и преданията на нашия народ (разказите от „Старопланински легенди”), а Ивайло Петров живее в епохата на социализма и е скептично настроен към съдбата на всичко, което в България силно изостава от живота на Европа и на цивилизования свят. Ивайло Петров е привърженик на европейската култура и цивилизация, на европейските нрави, на европейския ред и напредък. В повестите „Преди да се родя” и „След това” писателят съзнателно се дистанцира и отрича от провинциалния манталитет на българина и от всичко, свързано с патриархалната старина. Осъзнавайки съдбоносната свързаност на своите сънародници с рода и родствените връзки с миналото,повествователят се съсредоточава над грозотата и мизерията на това минало с цел напълно да се отчужди от него и за да внуши отчужденост и отрицание у своите възприематели. Той се отнася с чувство за хумор и насмешка дори към собствените си родители, със саркастична ирония описва тъжния и смешен от днешно гледище бит на майка си и баща си, на дядовците и бабите си. (Спомнете си как майка му по погрешка попада в богатски дом и колко силно е разочарованието й, когато грешката се поправя и тя се задомява за бедния си съпруг: бащата на разказвача.) Ивайло Петров се подиграва, дори се гаври, с примитивизма на собствените си родители, разкрива иронично тяхната духов-а недоразвитост, безпросветност и затъпеност; описва нечовешките унижения, които майка му и баща му претърпяват през целия си нещастен живот. Писателят е напълно безпощаден към всичко, свързано със собственото му минало. Той успява да развенчае една илюзия, една химера, една лъжа (според него) за хармония и красота в живота на изтерзаното от противоречия българско село. Всичко в това село е развенчано, отречено до основи и без изключения от писателя. Светът на Ивайло Петров тук е населен с живописни и оригинални глупаци и наивници. Тяхното примитивно живуркане в глад и в нехигиенични условия, в затъпяваща антидуховна атмосфера, внушават на читателите, че носталгията по миналото е велика измама и глупост. Внушава ни, че робуването на стари предразсъдъци и консервативни традиции, на обществени и семейни забрани е вредно и пагубно за свободната личност. Както е грешно и грозно днес да се подчиняваме на прагматизма и да живеем бездуховно, гонейки единствено материални облаги за себе си. Идеите на Ивайло Петров сега звучат актуално - особено отрицанията на душевната и физическа нищета на обществото и на илюзорността за „романтично” и „красиво” съществуване в унижения, мизерия и простотия. Актуално днес звучи и настояването на писателя да прогоним призраците от близкото си минало и да заживеем без илюзии, разумно, мъдро, целенасочено, полезно за обществото и за себе си, да приемем логиката на настоящето, да излезем най-сетне от своя провинциализъм и балканизъм и да се превърнем в част от цивилизована Европа. Очевидно е, че повестите „Преди да се родя” и „След това” изразяват и личната човешка драма на българския творец от втората половина на 60-те години на XX век, на дълбоката морална криза, която и днес още не сме напълно преодолели. |