Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)Борба за независима българска църква |
Тежка последица от османското завладяване на българските земи било унищожаването на Търновската патриаршия и преминаването на нейния лиоцез към Цариградската патриаршия. Налагането на чужда църковна власт, представлявана от гръцки висши духовници, било от решаващо значение за отношението на православната църква към българския народ и за ролята й в неговото историческо битие. Процес на гърцизиране на висшия клир се наблюдавал и в Охридската архиепископия. Макар първоначално това да не давало видимо отражение върху характера на тази църква, чието паство, в мнозинството си българско, продължавало своите народностни традиции, все пак се създавало почва за изпадането на Охрид под зависимостта на Цариградската патриаршия. Още в края на XVII в. сред клира на архиепископията се оформили две противодействуващи си течения - центробежното /профанариотско/ и автохтонното. От своя страна Патриаршията в Цариград, придобила благодарение на редица обстоятелства първенство сред останалите автокефални православни центрове в Османската империя и влияние прел султанската власт, се стремяла да увеличи своя диоцез, да засили мощта си и да получи нови източници на приходи. През 60-те години па XVIII в., като се опирала на центробежното течение в Охрид, тя постигнала целта си. В 1767 г. автокефалността на Охридската архиепископия била унищожена и епархиите й — присъединени към Цариград. Година по-рано същата участ сполетяла и сръбската Ипекска патриаршия. Така в средата на XVIII в. църковноадминистративното статукво на Балканите повторно било нарушено и цялото българско население изпаднало под властта на Цариградската патриаршия. В условията на фанатичното мюсюлманско обкръжение и непрекъснати ислямизаторски опити православната църква поддържала традиционната вяра и обряди. крепяла християнското съзнание, а чрез тях и народностното съзнание и традиции. В това отношение тя изиграла несъмнено положителна роля. независимо че се представлчвала от чужд на българите в етническо отношение елемент. С правата на официален представител на праваславното население пред султана тя ръководела различни сфери от неговия живот – верско- църковната, културно – просветната семейно – брачните и свързаните с тях имуществени отношношения.Практически главно чрез църквата се осъществявало известно самоуправление на поробените християни.Тази възможност би се реализирала много по- ефикасно в полза на българското общестово, ако то бе възглавявяно от собствена църковна йерархия.Опитът на съседните балкански народи, получили в една или друга степен църковна автономия, доказва това. Приобщаването на българския народ към православната общност под властта на Цариградската патриаршия създавало условия за разпространявянето на гръцкото влияние.Използвуваният от патриаршеските архиереи гръцки език естествено се налагал в епархийското управление.На него се водели митрополитските кондики и канцелерската преписка.Той навлизал и в богослужението, първоначално по силата на обстоятелството, че самият владика и приближените му предпочитали родния си език, в последствие и чрез разпространяването на гръцка богослужебна книжнина и подготвянето на кадри за духовни лица в гръцките училища.Създаването на тези училища, ръководени от местния архиерей, бил другият фактор с голямо значение за проникването на гръцкото влияние, защото към техните услуги прибягвали част от младите български поколения. Ефективността на гръцкото въздействие чрез църквата и училището се подхранвала и от наличието на гръцки или гърцизирани народностни групи на българска територия, населяващи предимно големите градски центрове, които в повечето случаи били и архиерейски седалища. Стопански активни в търговията и занаятчийското производство, обединени и подкрепяни от митрополията, те придобивали доминиращи позиции в православните градски общини и в еснафските сдружения. В рамките главно на четирите формации — църква, училище, православна община, еснафско сдружение — протичало българо-гръцкото общуване и проникването на гръцкото езиково и културно влияние сред част от заможното българско гражданство. От една страна,това било чисто културен процес — създаване и развитие на гръцка грамотност и книжовност, който протичал независимо и успоредно със съществуващата и масово действаща българска културна традиция, но от друга — стигало се до известна народностна деформация. Докато една част от българите, изпитали гръцкото, а чрез него и европейското идейно-културно влияние, запазили ненакърнено националното си съзнание и творчески създавали български образци в просветата, литературата и изкуството, у някои то се проявило като сляпо подражание и стремеж да „минат" за гърци. Макар че далеч не при всички гърчеещи се българи били налице изменения в народностното им самосъзнание, подобно явление без съмнение било опасно за неукрепналата още българска нация. Именно тази опасност за бъдещето на народа ни доловил Паисий Хилендарски и с чувство на тревога се опитал да я предотврати. В засилилия се през XVIII и началото на XIX в. процес на разпространяване на гръцкото влияние участвали по силата на своя гръцки произход и психика представителите на църковната власт. Но ефектът на тяхното участие бил твърде относителен. Гръцкият митрополит в градове като Варна, Пловдив, Одрин, Търново и др. попадал в малобройната, но активна гръцка или прогрьцка среда, ставал неин обединител, поощрявал гръцкото просветно дело, ръководел заедно с гръцките и гърчеещи се първенци местната православна община. В чисто българските епархийски средища обаче, както и спрямо огромната селска и полуселска маса представителите на Патриаршията оставали малко или повече изолирани от духовно просветния живот. Те били принудени по-скоро да се съобразяват с него, отколкото да му влияят. Анализът на съществуващите сведения за отношението на гръцките архиереи към духовните прояви на българския народ докъм началото на църковното движение разкрива една своеобразна двойственост. Както случаите на благосклонност и подкрепа на просветно-книжовното дело, така и случаите на враждебност към него били спорадични и зависели от личностите, от стечение на различни условия и причини. Така или иначе пратениците на Цариградската патриаршия идвали в българските епархии като чужденци и оставали в очите на населението чужденци. Неразбиращи (с малки изключения ) българския език, чужди на народностния дух, заети преди всичко да бранят личните си интереси, гръцките архиереи не могли да съдействуват за нравственото и културното издигане на българския народ. Те по-скоро били дезинтересирани към подобни нужди на своето паство. Мнозинство от висшия клир били хора без интерес към духовна дейност, отнасяли се презрително към „простите" българи. С течение на времето между българското население и гръцката църковна власт се създали натегнати отношения, проявяващи се нерядко в открита неприязън. Тази неприязън се подхранвала и задълбочавала в материалните взаимоотношения.Висшия праваславен клир фактически откупувал от султанската власт правото да упражнява своите функции – чрез патриаршеския харач, чрез заплащането на патриаршеските и митрополитските берати, а на практика и чрез всевъзможни рушвети за турските чановници.Системата за получаване на църковния сан и служба чрез подкупи и наддавания, т.нар. симония, корумпирала Цариградската патриаршия и в крайна сметка обременявала податното християнско население. Оформилата се в продължителната практика църковно- данъчна система се характеризирала със своята произволност и безконтролност както по отношение на количеството на изискваните налози, така и по отношение на техния размер. На практика църквата, респ. нейният представител по места можел да наложи по всякакъв повод и в произволен размер данъчно облагане. Известни са над 20 вида плащания, при това събирани безцеремонно и нерядко чрез насилие. „Владиците ежегодно обхождат всички села от своите епархии, като по време на тези обиколки те буквално грабят всичко, което им попадне" — пише английският солунски консул Блънт в 1839 г. А ако населението отказвало да заплати исканото, те затваряли църквите, клеветели непокорните пред турската власт като размирници и налагали тяхното заточаване. Грабителството на висшето духовенство насаждало у широките народни маси и главно у селячеството трайна омраза. Игуменът на Марковия манастир край Скопие излял в кратка бележка частица от народния гняв към пратениците на Цариград. Той нарекъл новия скопски митрополит Антим (1799 г.) сребролюбец, който „от сребро-любиа своего и не щадеше ни же церкви, ни же си-рот, ни же вдовиц". А един монах с удовлетворение написал върху стената на Капиновския манастир: „Да се знае когда приде Йоан свещенейши от Еленово не може нищо узети милостини 1747. Богато засвидетелстваните в историческите извори за XVIII и XIX в. прояви на протест срещу грабежите и поведението на гръцките архиереи говорят за задълбочаване на противоречията между чуждата църковна власт и българския народ. През втората четвърт на XIX в. те прераснали в открит и траен конфликт, който поставил началото на българското църковно- национално движение. То било резултат от вътрешното саморазвитие на българското общество, от съзряването на българската буржоазна нация. Нарасналата стопанска мощ създавала у българския търговец, ма-нифактурист и занаятчия самочувствие и желание да се освободи от чужди попечителства. И ако през XVIII и началото на XIX в. стремежът на част от заможните българи бил да се приобщят към гръцките търговци и първенци, от втората четвърт на XIX в. насетне се наблюдавало обратното — да се разграничат от тях, да получат собствено признание и авторитет.Представители на българското търговско занаятчийско съслови се стремели да изземат от гръцките владици ръковдството на общинското самоуправление, да разполагат с обществените средства, да организират и ръководят училищното и църковното дело. Те не желаели повече ла имат за посредници между себе и турската власт цариградското духовенство. Ограничаването, а впоследствие и премахването на чуждата църковна власт означавало за българската буржоазия признаване на българския народ като самостоятелна единица в рамките на право-тавната общност, а оттам и собственото й признаване като негов представител. И макар че един слой български първенци, свързани послужебно и материално с гръцките архиереи, продължавали да заемат съглашателска позиция, националната буржоазия като цяло била съзряла, за да оглави народното движение срещу чуждата църковна власт. За зараждането на църковно-националното вижение от голямо значение бил идейният климат на Балканите. Още в началото на Възраждането се проявила типичната за просвещенската епоха преоценка на ролята на религията и църквата. което било израз на разпадането на „религиозното съзнание" и постепенното му изместване от националното съзнание. Без да отричат необходимостта от съществуването на църковната институция, балканските просветители се бунтували срещу нейния монопол над духовната дейност. Те ратували за просвещаване на народа, за духовното му издигане над ограничения религиозен мироглед и морал. Разисквали въпроса за правото на всеки народ да има национален клир, да се образова и изповядва вярата на собствения си език. С разгръщането на националноосвободителната борба на Балканите в края на XVIII и началото на XIX в. идейният конфликт между кле-рикалните кръгове около Цариградската патриаршия и идеолозите на буржоазнодемократичната революция се задълбочавал още повече. В анти-патриаршеските съчинения от този период наред с критиката на духовенството заради невежеството, корупцията и низкия морал се заострили нападките срещу него заради сътрудничеството му със султанската власт. Със своята критика на Вселенската патриаршия балканските просветители подготвили идейно почвата за изграждането на национални църкви, както и за цялостната просветно-културна революция на Балканите.А създаването през 1833 г. на самостоятелната еладска църква било пример с голямо въздействие върху българските обществени дейци. Важно условие за началото и разгръщането на църковно-националното движение била политическата обстановка в Османската империя и специално в българските земи. След продължителния период, изпълнен с феодални размирици и бунтове, с освободителните въстания на сърби и гърци, с руско-турски войни, настъпило относително затишие, благоприятно за съживяването а българския стопански, обществен и просветно-културен живот. Българите, организирали своята самозащита срещу феодалната анархия, участвали във въстаническите действия на съседните народи, правили опити за собственото си освобождение с помощта на воюваща Русия, излезли от метежния период с повдигнато национално съзнание и самочувствие, с натрупан обществено-политически и борчески опит. Одринският мирен договор /1829/ разширил възможността за по-свободен църковно-религиозен живот, за развитие на църковното строителство и свързаната с него обществена благотворителност. По-непосредствено въздействие за подемане на борбата за църковна самостоятелност оказал Гюлханският хатишериф /1839/, който прокламирал равенство между мюсюлмани и християни, свобода на култовете. Въпреки че провъзгласените реформи останали в голяма стенен формални, те представлявали законно основание за едно легално движение срещу представителите на Цариградската патриаршия. Борбата за църковно-национална независимост се заражда през втората четвърт на XIX в. като движение за български архиереи. Първото засвидетелствано надигане срещу представителите на Цариградската патриаршия е разпрата през 20-те години на XIX в. между първенците и владиката във Враца, развито търговско-занаятчийско селище с активно местно самоуправление и здрави български традиции. Поводът бил събирането на еднократната помощ в полза на новоназначения търновски митрополит Иларион Критски /1821—1838/. Епископът на Враца Методий /1813—1828/ предварително заплатил на митрополита исканата сума, която врачанската община начело с каза-векила Димитраки Хаджитошев отказала да му възстанови. От този момент нататък отношенията между епископа и българския първенец, дотогавашен негов помощник и църковен настоятел, се влошили. Подготвяният от Димитраки заговор за изгонването на Методий не останал в тайна. По настояване на Цариградската патриаршия, която го наклеветила като размирник и бунтовник Високата порта издала ферман за арестуването и интернирането му в столицата. Благодарение на застъпничеството на останалите врачански първенци и користната намеса на Иларион Критски /срещу освобождаването му поискал 5000 гроша/ Димитраки избегнал наказанието. Той обаче не прекратил борбата срещу гръцките владици, отказал да изплати обещания на търновския митрополит подкуп и изпратил оплакване срещу него до Високата порта, а със съдействието на местните турски власти уредил Методий ненадейно да бъде откаран във Видин. Тази победа на врачани станала причина Иларион Критски да издействува втори ферман за призоваване на непокорния българин в Цариград. И този път съмишлениците на Димитраки се застъпили за неговото освобождаване. Димитраки Хаджитошев продължил да действа за изгонване на врачанския епископ. През 1826 г. той уговорил живеещия в Букурещ български архимандрит Гаврил Бистричанин да възглави врачанската епархия. Архимандрит Гаврил трябвало да дойде във Враца през следващата пролет, за да се ускори отстраняването на Методий. Обаче планът да се постави за врачански епископ български духовник не успял. През юни 1827 г. Д. Хаджитошев бил откаран с измама във Видин и посечен тайно но заповед от Цариград. Бил обвинен във връзки с Русия, в непокорство и в подстрекателство на раята към бунт. Изглежда, че османското правителство действително разполагало с доказателства за противодържавна дейност, но няма съмнение, че за смъртта на Димитраки Хаджитошев допринесли твърде много интригите на врачанския епископ и на търновския митрополит. Впрочем недоволството срещу Ила- рион Критски толкова нараснало, че Патриаршията била принудена временно да го отстрани от търновския престол. След смъртта на Димитраки Хаджитошев движението във Враца заглъхнало, което показва, че врачанското общество като цяло не било достатъчно готово да продължи започнатото. Участието на Димитраки в разпрата с гръцките владици е толкова активно и определящо, че тя в известен смисъл носи белезите на личен двубой между представителите на чуждата църковна власт и най-влиятелния член на местната българска община. Човек със самочувствие и съзнание за своето положение и влияние, Димитраки Хаджитошев същевременно действувал с чувството, че представлява и защитава българското население, неговите материални и морални интереси. Най-същественото на конфликта във Враца било искането за български владика. То придава качествено нов облик и определя това събитие като най-ранна проява на българското църковно движение, протекло през първия етап именно под лозунга за родни архиереи. Няколко години по-късно подобен конфликт избухнал и в Скопската епархия, която преминала към диоцеза на Цариградската патриаршия през 1766 г., когато била унищожена автокефалността на Ипекската патриаршия. Запазили ненакърнено българското си съзнание, по традиция привикнали на едно по-толерантно отношение от страна на духовните си пастири, жителите на Скопската епархия реагирали остро срещу беззаконията на гръцките владици. Всеки техен опит да засилят властта и влиянието си през първата половина на XIX в. срещал твърдото противодействие на българското население. Недоволни от поведението на гърка Ананий /1823—1828/, скопяни начело с влиятелния първенец хаджи Трайко Рекали и при подкрепата на местния управител Амзи паша успели да го отстранят от епархията. Те отказали да плашат данъци и на приемника му митрополит Неофит /1828—1830/ и настоявали неколкократно пред Патриаршията да им назначи еднороден архиерей, за какъвто препоръчали протосингела и иконома на митрополията поп Димитър. Великата църква пренебрегнала желанието на местното население. Брожението в епархията продължило, особено срещу опитите на гръцките владици да обсебят манастира „Св. Архангел" край с. Кучевища, дотогава ръководен от изборни епитропи. Хаджи Трайко и останалите градски и селски първенци издействвали отзоваването на митрополит Генадий /1830-1832/. Неговият приемник Гаврил се съобразявал с настроенията и желанията на своето паство, поради което останал в Скопие до смъртта си 1843г.В края на 20-те и началото на 30-те години на XIX в. издигнали глас за български владика и жителите на Самоковската епархия. Те настоявали пред Цариградската патриаршия да одобри за техен митрополит известния педагог и книжовник Неофит Рилски, който бил по това време учител в Самоков. През 1836 г. представители на Старозагорската, Казанлъшката и Новозагорската каза изискали от Иларион Критски да им ръкоположи за епископ българина Онуфрий Попович Хилендарски. Така в продължение на едно десетилетие населението от няколко епархии се надигнало срешу гръцките архиереи, ратувайки за родни пастири. Първите конфликти с църковно-национален характер възникнали в западните български земи, и то в развитите градски центрове, където гръцкото влияние било незначително поради липса на гръцко население и отчасти поради обстоятелството, че някои от тези епархии /Скопската и Самоковската/ били подчинени на Цариград едва през втората половина на XVIII в. Протичайки с различна интензивност и острота, най-ранните прояви на движението за църковна независимост имали общо взето, епизодичен и локален характер. Но те били предвестници на бурята, която скоро се разразила в централната българска епархия — Търновската — и не заглъхнала до пълното решаване на църковния въпрос. Търновският митрополит носел титлата „Екзарх на България", което отразявало спомена зг Търновската патриаршия, а диоцезът му обхващал приблизително територията на Търновското царство от последните голини на съществуването му: по-голямата част от земите на днешна Северна България, на юг от Стара планина включвала Стара Загора и Казанлък с техните околии. В градовете от неговия диоцез — Търново, Враца, Габрово. Елена, Трявна, Котел. Тетевен, Троян, Лясковец, Казанлък и др. — социалните и културно просветните възрожденски процеси протичали особено интензивно. В стремежа си да се утвърдят в общинското самоуправление и да оглавят духовно-културния и просветния живот новите обществени сили в тези райони насочили своята енергия срещу чуждата църковна власт, срещу първия по ранг митрополит в българските земи -търновския. Панарет Търновски /1838—1840/ бил един от най-недостойните представители на гръцкото висше духовенство и възбуждал у епархистите си омраза и желание да се отърват от него. Стихийното недоволство постепенно се канализирало. Първенците от 16 кази в епархията съставили изложения до Патриаршията Панарет да бъде „вдигнат" от Търново, като същевременно предложили за търновски митрополит Неофит Бозвели. Неофит Бозвели Хилендарски с бащино име Петров е роден около 1785 г. в Котел. Станал монах в Хилендарския манастир, той бил изпратен /1813—1814/ като таксидиот в Свищов. Скоро изоставил задълженията си към манастирското братство и се отдал изцяло на проповедническа, учителска и книжовна дейност. По време на близо двадесетгодишния си престой в Свищов сред родолюбивата среда на процъфтяващия крайдунавски град Неофит Бозвели се формирал като обществено активна личност, ратуваща за развитието на учебното дело в града и изобщо за новобългарската просвета и книжовност през 30-те години на XIX в. След завръщането си от Сърбия /1836/. където печатал учебниците си, Бозвели прекарал три години в различни селища и манастири из Търновската епархия, разнасял своите училищни помагала и повдигал с патриотични проповеди националното съзнание. Неговата агитация била насочена пряко срещу гръцкото духовенство, в което той виждал основна пречка по пътя на национално-културното самоопределение и утвърждаване на българския народ. Бозвели застанал начело на протестното движение срещу търновския митрополит Панарет. Идейно-политическата зрелост на Неофит Бозвели, съчетана с личните му качества — неукротим дух и борчески темперамент, изключителна последователност и готовност да понесе последиците на своите начинания, — били онези необходими условия, които определили неговата по-нататъшна роля на пръв организатор и водач на народната борба за църковно-на-ционална еманципация. През пролетта на 1839 г. в Цариград пристигнали трима специални пратеници на Търновската епархия, за да изразят пред правителството народното желание за български архиерей в Търново. Обаче Патриаршията успяла чрез подкуп да отнеме предназначените за Високата порта махзари. Панарет бил отстранен, но за търновски митроиолит бил определен гъркът Неофит Византиос, а Неофит Бозвели за негов протосингел. Отношенията между тях скоро се изострили. Несъгласен с действията на гръцкия владика, Бозвели напуснал Търново и се установил в Лясковския манастир. По донос на митрополита той бил арестуван и откаран /март 1841 г./ в Света гора. Движението в Търновската епархия срещу митрополит Панарет било по-висш стадий на църковно-националната борба.В сравнение с конфликтите от 20 –те и 30 – те години то било по- масово, носело белезите на известна организираност и съгласуваност.За пръв път били обединени и насочени в едно искане силите на 16 околии: Търновово, Свищов, Русе, Никопол, Разград, Габрово. Ловеч, Орхание /дн. Ботевград/, Враца, Плевен, Севлиево, Стара Загора, Нова Загора, Казанлък, Чирпан. За пръв път били избирани народни представители, които да представят пред правите ството исканията на населението от епархията. ( значение е фактът, че начело на протестното движение застанал Неофит Бозвели, надарен с качествата на народен трибун и организатор. Baжен фактор за по-активното проявление на българи от Търновската епархия било издаването на Гюлханския хатишериф. Прокламираното чрез него равноправие окуражило българите да предявят решително своите искания. Първата акция на българското население с Търновската епархия не постигнала целта си. Но въпросът за изгонването на гръцките владици, m вдигнат в най-голямата и историческа по своея значение българска епархия, не заглъхнал. Чр< Неофит Бозвели този въпрос пуснал корени сре активната българска колония в столицата - Ц* риград. През втората четвърт на XIX в. българската цариградска колония била многобройна и се състояла от занаятчии, търговци, земеделски работници. Дейни на полето на стопанската инициатива, цариградските българи до началото на 40-те години не се проявявали като единна среда с национален облик обществено политическа активност. Голяма заслуга за раздвижването им имал Неофит Бозвеии. По време на едногодишния престой /1839-1840/ турската столица той установил контакти с бъл гарите, изнасял патриотични проповеди, извършвал богослужение на български език, агитирал за родни архиереи. Междувременно през първата половина m 40-те години сред българската колония в столицата започнал да се проявява повишен интерес към българските национално-културни прояви. През 1844 г. хаджи Ради Хаджимавридов станал настоятел на Фотиновото сп. „Любословие". Братя Тъпчилещови, Моравенови, Н. Вълкович, Филипиди и др. Предприели постъпки за откриван занаятчии и уче ници. Започнал да се формира и кръг от българ ска интелигенция, най-вече от учениците в куру чешменското училище,е на българска печатница в Цариград. Идеята за национална просвета и култура, за български владици не била чужла на най-будните представители на цариградската колония. Когато в 1844 г. Неофит Бозвели се завърнал в Цариград от заточение, намерил сред тях съмишленици и верни сътрудници, първият от които бил Иларион Макариополски /светско име Стоян Михайловски/. Стоян Михайловски е роден през септември 1812 г. в семейството на заможен занаятчия в гр. Елена. Първоначално учил в местното училище при даскал Андрей Робовски, а после в гръцкото училище в Арбанаси. В 1831 г. отишъл в Хилен-дарския манастир, където приел духовно звание. Две години посещавал гръцкото училище в Карея в Свега гора, после постъпил в школата на известния гръцки просветител Т. Каирис на о-в Андрос. Тук той участвал в Славянобългарското ученолюбиво дружество, членовете на което си поставили за цел да съдействуват за просвещаването на своя народ и за изгонването на гръцките владици. След закриване школата на Каирис Ил. Макариополски се прехвърлил в Атинската гимназия. По време на престоя си в Гърция той се сближил с Раковски и сътрудничил известно време в Македонското революционно дружество. През лятото на 1841 г. се установил в Цариград и чрез Васил Априлов действал да продължи образованието си в Русия. Подведен от обещанието на Стефан Богориди, че в скоро време ше бъде ръкоположен за владика в България, той не заминал за Киев. Две години по-късно отново подновил постъпките за следване в руска духовна семинария, но Цариградската патриаршия отказала да даде своето съгласие. Задачите, които занимавали Иларион Макариополски, били: възпитанието на българите в родолюбие, културното им издигане посредством родния език, национално-духовно самоопределение и утвърждаване. Част от тази програма била и борбата за откъсване от властта и влиянието на Цариградската патриаршия. Заедно с Неофит Бозвели той насочил цялата си енергия за решаването на исторически назрялата задача на българската национална революция. Първата акция на Неофит Бозвели и Иларион Макариополски по църковния въпрос била проведена със съдействието на полския агент в Цариград Михаил Чайковски. Запознат с българо-гръцките църковни противоречия и споделящ народните тежнения за българско висше духовенство, Чайковски насърчил двамата българи да изложат пред Портата исканията за духовно-църковна еманципация. През септември 1844 г. Бозвели и Макариополски представили на Високата порта своите меморандуми. Тези основни документи били написани с такова дълбоко разбиране на актуалните проблеми на българскич народ, че станали програма на църковно-националната борба през началния й период. В своето изложение Неофит Бозвели критикувал не само действията на гръцките владици, но и политиката на царска Русия спрямо българите. Целейки да спечели доверието и подкрепата на Високата порта в конфликта с Цариградската патриаршия, той съзнателно нападал Русия — традиционния неприятел на Османската империя. Това допадало и на полската агенция, с чието съдействие била написана молбата. Но едва ли Бозвели се ръководел само от тактически съображения. За него освобождаването на българския народ от зависимостта на гръцката патриаршия била най-важната и предстояща задача на нацио-налноосвободителното движение. С оглед на това той преценявал политическите сили и фактори и определял отношението си към руската политика и османското правителство. Русия се отнасяла враждебно към всеки опит за подронване влиянието на Цариградската патриаршия, тъй като виждала в това заплаха за нарушаване на единството на православието в Османската империя. Поради това българите в този момент не могли да разчитат на Русия и обърнали взор към Високата порта. Бозвели бил убеден, че само османското правителство можело фактически и формално да реши българския църковен въпрос. И той бил докрай последователен в действията си за спечелване разположението на Високата порта към българската кауза. Следователно „проосманската" ориентация на Бозвели не била продиктувана от верноподанически чувства, а отговаряла на възгледите му за перспективите на борбата за църковна автономия. Османските държавници посрещнали с одобрение и доверие меморандума на Неофит Бозвели. В изложението на Макариополски отсъствали каквито и да било нападки срещу Русия. Очевидно това не било само израз на сантиментални чувства към голямата славянска страна, в която той желаел да продължи образованието си, а резултат на по-голяма политическа гъвкавост. Образованият българин, получил широк поглед върху политическото състояние на балканските народи, разбрал, че освободителните тежнения на българския народ са неосъществими без подкрепата на Русия. Вярвайки в нейната историческа мисия, въздържайки се от открита критика на нейната политика, Макариополски същевременно отчитал противоречията между тази политика и българските национално-църковни тежнения. Това го ориентирало към сътрудничество в момента с полската агенция и отчасти с Портата. Пред нея той излагал пагубните за българското национално-културно развитие действия на гръцките владици, двуличната им посредническа роля между българите и османската власт. Най-съществените искания в септемврийските изложения на Неофит Бозвели и Иларион Макариополски били българите да имат архиереи от своята народност, които да се избират от епархии те да откриват свои народни училища; да са свободни да печатат книги и вестници на роден език; да имат своя църква в Цариград; в българските градове да се създадат съдилища от българи и мюсюлмани, за да се защищават срещу гръцките интриги; да се състави една българска делегация от членове на духовенството или от граждани-миряни, които, „бидейки напълно независими от Патриаршията, биха изложили всички нужди на народа пряко на Високата порта". Очертаната програма по своята същност целяла да се обезпечи с помощта на османското правителство културно-духовната самостойност на българския народ и неговата гражданско-правна и политическа независимост от Патриаршията в Цариград. От правителството се искало да зачита българския народ като отделна народностна единица, еманципирана от гръцкото културно-просветно. юридическо и политическо попечителство. В това се заключавала и крайната цел на църковно-националната борба. Друг бил въпросът, че тя можела да се реализира не чрез смяна на висшия клир, а единствено по пътя на пълно отделяне от Цариградската патриаршия и възстановяване на българската църковна независимост. Открито това искане било издигнато в 1856 г., но това не значи, че идеолозите и водачите на църковното движение през първата половина на XIX в. не виждали в по-далечна перспектива неговото развитие. Напротив, идеята, че българският народ трябва да се отдели напълно от Цариградската патриаршия чрез възстановяване автокефалността на българската църква, споделяли през този период Васил Априлов, Иван Селимински, Александър Екзарх, Константин Д. Петкович и др. Тя не била чужда и на Бозвели и Макариополски, но подобно искане не било поставено официално пред правителството със съзнанието, че то би предизвикало враждебна реакция на всички заинтересовани сили, пък и не отговаряло на неукрепналото още народно движение. За да убедят правителствените среди, че изложените в двата меморандума оплаквания и искания са действително общонародни Бозвели и Макариополски организирали подаване на прошения от различни краища на страната. А когато не получили очакваните народни петиции, сами ги съставили, окуражени от уверенията на висшите турски сановници, че Високата порта ще удовлетвори желанието на българите. В този смисъл те изтълкували и решението на османското правителство да свика през пролетта на 1845 г. събрание на представители от всички краища на империята. Предстоящото събрание било добра възможност да се поставят и обсъдят повдигнатите вече въпроси и особено искането за български владици. Н. Бозвели, Ил. Макариополски, К. Огнянович, М. Чайковски и др. предприели широка агитация в тази насока сред българите в Цариграл и в провинцията. Когато в столицата започнали да пристигат българските депутати, те се свързали с тях, запознали ги със съдържанието на подадените меморандуми, увещавали ги да съставят своите предложения в същия дух. Но само представителите на Русе, Шумен, Ниш и Самоков се съгласили да изразят подобни искания пред Портата. Депутатите от Видин останали безразлични, а тези от Търново и Пловдив взели страната на Патриаршията.Събранието било закрито на 7 май, без изобщо да обсъди българо-гръцкия спор. Голяма част от българските делегати проявили нерешителност и политическа незрелост. По мнението на Раковски те били прости и наивни хора или отявлени гъркомани и се бояли от афоресване. с което ги заплашил патриархът. Междувременно цариградският патриарх, отчитайки авторитета и влиянието, с които се ползвали Бозвели и Макариополски сред правителствените среди, проявил разположение към тях и даже им предложил да живеят в сградата на Патриаршията. Същевременно той настоял Неофит да замине като митрополит в Трапезунд с единствената цел да отдалечи бунтовния българин от столицата. Но цариградските българи, невярващи в искреността на патриарха и опасявайки се за сигурността на Бозвели, отправили молба до великия везир да продължи да закриля „отец Неофит" и да му се разреши да живее извън Патриаршията. Месец по-късно българските еснафи от Цариград писмено упълномощили Н. Бозвели и Ил. Макариополски да ги представляват пред правителството и пред патриарха по въпросите, „които се отнасят до нашата вяра". Скоро след като получил пълномощното, Н. Бозвсли подал до Пор-тата обширен доклад върху състоянието на народа и пагубната роля на фенерското духовенство. В него той формулирал още по-ясно и категорично изложените в меморандумите искания. За първи път той поставил въпроса да се определи заплата на архиереите, за да се прекратят злоупотребите. Отказът на Неофит да замине за Трапезунд, несъгласието на Иларион да се яви пред руската мисия и докладът на Бозвели до Високата порта показали на Патриаршията, че тя не е успяла да парализира дейността на двамата водачи по мирен начин. На 29 юли 1845 г. Н. Бозвели и Ил. Макариополски били арестувани, откарани на Принцовите острови, а оттам в Света гора. Заточението било извършено без официално разрешение на османското правителство, но с поддръжката на руската мисия и лично на посланика В. П. Титов. Опитите на цариградските българи да издействуват освобождаването на своите водачи не успели. Църковно-националното движение временно било обезглавено. Годините на заточението се оказали фатални за живота на Неофит Бозвели. Той умира на 4 юни 1848 г. в ръцете на дякон Григорий, по-сетнешния доростолочервенски митрополит, който се грижел за него и на когото дължим запазеното писмено наследство на Бозвели. Иларион Макариополски останал в Света гора още две години и половина. Благодарение на застъпничеството на руския пътешественик Андрей Муравьов той се завърнал в Цариград през ноември 1850 г. В средата на 40-те години Неофит Бозвели и Иларион Макариополски, поддържани от българската колония в Цариград и със съдействието на полската агенция, поставили основите на организираното всенародно движение за обособяване от Цариградската гръцка патриаршия. Те формулирали първата общонационална програма на движението , ратуващо за пълно и безкомпромисно решаване на църковния въпрос, като се разчитало османското правителство да узакони църковно-на-ционалната ни независимост. Бозвели и Макариополски успели да раздвижат българската цариградска колония, да впрегнат и насочат нейната обществена активност към една конкретна цел. След заточаването им тяхното дело било подето от активните представители на младата българска буржоазия. Благодарение на усилията на цариградските българи била извоювана първата значителна придобивка на църковното движение — българският храм с църковна община в Цариград. Искането за построяване на българска черква в столицата стояло в меморандума на Ил. Макариополски и в молбата на Бозвели до Високата порта от 1845 г. Според двамата водачи изграждането на храм с богослужение на роден език щяло да бъде крачка към разграничаване на цариградските българи, които дотогава посещавали гръцките църкви, от останалото православно население в столицата. Същевременно този храм щял да се превърне в център не само на българските заселници тук, но и на целия български народ. Две години след заточаването на Бозвели и Макариополски идеята за български храм отново излязла на преден план. Александър Екзарх в края на 1847 г. подновил това искане пред великия везир, а после и пред патриарха. Той се ползвал с поддръжката на българските еснафски сдружения в Цариград и получил от тях пълномощно да действува за „едно свещено прибежище, дето да изпълняваме нашите религиозни задължения на нашия собствен език". В началото на следващата година специална делегация връчила на патриарха второ прошение от името на всички еснафи и търговци в Цариград. Активно участие в преговорите с Патриаршията взел първомайсторът на абаджийския еснаф в Галата Никола Евтимов Сапунов. Двадесет и четирите български еснафа в Цариград официално го упълномощили да действува за „изваждането на ферман за основание новобългарска св. църква в Цариград", като за труда му определили и възнаграждение. Повече от година се проточили безплодните преговори с Патриаршията. Разочаровани от нейното отношение, цариградските българи отново се обърнали за съдействие към Портата. Междувременно в тази акция се намесил влиятелният сред управляващите среди българин Стефан Богориди с амбицията да доведе докрай общонационалното начинание. В отговор на неговата молба през лятото на 1849 г. излязъл султански ферман, който разрешавал да се построи български храм на подареното от Богориди място в квартала Фенер. Издействането на този знаменит за нас българите ферман било според Г. С. Раковски първото от трите важни и „достазамечателни" неща от Танзимата насам. За кратко време благодарение на даренията и доброволния труд на цариградските българи бил построен параклисът „Св. Стефан", тържествено осветен на 9 октомври 1849 г. С церемонията на 9 октомври се поставило началото на българската църква в столицата, към която предстояло да се организира църковна община. Според дарителния акт на Ст. Богориди мястото и постройките ставали завинаги общонароден имот. Същевременно обаче изложените в него условия поставили управлението на църковната община в зависимо положение от фамилия Богориди и от Патриаршията. Тази тенденция залегнала и в единия от двата варианта на „проектоустава", в който се казва, че цариградските българи ще бъдат представлявани от един „събор", съставен от видни членове на еснафите, на търговското съсловие и други „почетни и отлични" българи и ще има за постоянен председател Ст. Богориди. Във втория вариант на „проектоустава" не се споменавало името на Богориди и зависимостта на българския храм от Цариградската патриаршия. Общината, т.е. всички живеещи в Цариград българи щели да избират за неопределено време помежду си пълномощни представители. Право да бъде избиран имал всеки, който е навършил 25 години, занимавал се усилено с полезна дейност и бил уважаван от съотечествениците си. Върху тези два варианта било изработено окончателно „Устроение" на българската цариградска община, прието на 14 юли 1851 г. Според него общото събрание на българската цариградска колония се съставяло от пълномощници на всички еснафи, на търговското съсловие и на интелигенцията. Председателствано от Г. Золотович, то избрало ..по вишегласие" за членове на събора 24 души. сред които бил и Г. С. Раковски. В състава на събора нямало представител на фамилията Богориди. Очевидно при определяне на управителните органи на българската цариградска община залегнал демократичният принцип за изборност по вишегласие. Съборът от своя страна избирал редовно деветчленно надзирателство. което трябвало в продължение на една година да ръководи делата на цариградската църковна българска община. То имало и правото да определя архиереите на българския храм. Били предложени кандидатурите на Неофит Рилски и Иларион Макариополски, но Патриаршията решително ги отхвърлила, страхувайки се от авторитета и влиянието, с които тези духовници се ползували сред българите. Тя препоръчала по настояване на Русия сърбина Стефан Ковачевич, една доста невзрачна личност без особени заслуги към българския народ. Въпреки неодобрението, с което българите посрещнали тази кандидатура, надзирателството било принудено да се съгласи. Стефан Ковачевич бил ръкоположен тържествено за архиерей на българския храм „Св. Стефан" на 15 август 1851 г. под името епископ Лаодикийски. Образуването на българска цариградска църковна община имало изключително значение за обществено-културния живот на българския народ и особено за по-сетнешното развитие на църковно-националната борба. Тя поела функциите на официално представителство на народа пред турското правителство, имала задачата да се грижи за правата и нуждите не само на цариградските българи, но и на целия български народ. Цариградската община се наложила като ръководен център, поддържала връзки с всички краища на провинцията, следяла хода на движението във вътрешността на страната, подпомагала и напътствала местните дейци. Тя била инициатор на всички решителни акции, които тласкали напред развитието на българския църковен въпрос. Успоредно с идейното и организационното съзряване на цьрковно-националната борба в Цариград движението срещу гръцките владици се разширявало и обхващало все по-голяма част от българските земи. Постъпките на цариградските българи начело с Н. Бозвели и Ил. Макариополски пред турското правителство, вниманието, което то обръщало напоставените искания, и най-сетне създаването на един национален център — българската цариградска община — всичко това оказвало импулсивно въздействие за надигането на българите от различните краища на страната. Едно от най-активните и постоянно действуващи огнища на движението срещу гръцката църковна власт през разглеждания период била Търновската епархия. Натрапеният през 1840 г. търновски митрополит Неофит Византиос не само че не изпълнил обещанието си да постави в подвластните на Търново епископии български владици, а започнал да преследва евентуалните претенденти Неофит Бозвели, Максим Райкович, Андрей Робовски и др. Въпреки съществуващото брожение против Неофит Византиос през първите години от неговото митрополитство не били предприети открити акции за отстраняването му. Тласък за активизиране на протестното движение в епархията дало пътуването на султан Абдул Меджид из българските земи през пролетта на 1846 г. Когато султанът минал през Търново, от всички краища на епархията се стекли представители да се оплачат от митрополита. „А за владиката Неофит станаха христиените на плач и искаха да го изпъдят. защото много отегчи народа, затова просеха да им се даде по язика Българин владика" — отбелязва очевидецът поп Йовчо от Трявна. Две седмици по-късно за Цариград заминала петчленна делегация да иска български владика. Бурните демонстрации против Н. Византиос принудили правителството и Патриаршията да го отзоват, с което народната партия извоювала втората си победа. Но и сега, както през 1840 г. отстраненият митрополит бил заменен не с български духовник, а отново с грък — бившия сярски митрополит Атанасий. Населението било недоволно от половинчатото решаване на конфликта. Срещу новия митрополит се обявили и чорбаджиите на Търново, приятели на предшественика му. През 40-те години в Търновската епархия имало доста активна провладишка партия. Тя се възглавявала от каза-векила на Търновско Георги Попсимеонов. Негови приближени и послушни оръдия били някои членове на местните общини, които в повечето случаи сляпо следвали разпорежданията му по владишкия въпрос, „избирали" за представители в Цариград най-често посочените от Г. Попсимеонов хора, изпращали му печатите си, които той поставял върху различни прошения — обстоятелство, което дава възможност за много злоупотреби от страна на търновския градоначалник. Макар и малобройна, провладишката партия през първия етап на църковното движение в Търновската епархия била твърде силна. Нейните представители държали в ръцете си общинските работи, имали връзки и приятелство с местните турски чиновници, споделяли своята власт в общинското самоуправление с Неофит Византиос. Те проявявали редица инициативи по владишкия въпрос. От своите среди например провладишката партия изпратила двама делегати да представляват Търновско на събранието в Цариград през 1845 г. Г. Попсимеонов лично поддържал връзки с Патриаршията, осведомявал я за съществуващите „безпокойства". А след отстраняването на Н. Византиос се заел посредством влиятелните си връзки да го възстанови на търновския престол, което и успял да постигне през 1848 г. През следващите години тази партия продължавала да подкрепя Неофит, да доносничи пред Патриаршията за „смутителите" в епархията, да изпраща едни и същи хора в Цариград в защита на гръцкия митрополит. Но ако привържениците на търновския митрополит били ограничен кръг от „старите" чорбаджии, мнозинството от населението, включително интелигенцията, занаятчиите, търговците, се обявили срещу него. Под натиска на националната вълна Неофит Византиос бил принуден, за да запази мястото си, да лавира и прави отстъпки. Първата и най-значителна от тях е ръкополагането на български владици за епископи на Ловеч и Враца през 1852 г. Голяма роля за раздвижването на жителите на Ловеч и Ловчанско изиграл П. Р. Славейков, който учителствал тук през 1847—1849 г. Не случайно с неговия престой в града съвпаднала акцията на ловчанци срещу епископа Мелетий I. Делегация начело с кмета Н. С. Терзиев заминала за Цариград да иска отстраняването му от града и Патриаршията била принудена да заточи злепоставения епископ. На новия гръцки владика Мелетий II общинарите позволили да посещава само горнокрайненската черква и го заплашили, че ако не научи български език, няма да му плащат вла-дичината. Поради конфликт с местните власти Мелетий II напуснал Ловчанската епархия. През март 1852 г. за епископ на вакантната катедра бил назначен българинът Иларион. В средата на 40-те години започнало брожение във Враца срещу патриаршеския владика Агапий /1833—1849/, който дотогава се отнасял коректно с паството си и направил немалко за развитието на просветата. Поводът бил неморалното му поведение, а дълбоката причина — активното му вмешателство в общинските работи, особено в училищното дело, което искал да ръководи самовластно, без да зачита мнението на общинарите. Агапий се противопоставил на назначаването на П. Р. Славейков за учител в селищата на Врачанската епархия. И ако в Плевен владиката успял да се наложи, във Враца общината начело със синовете на Димитраки Хаджитошев /Александър, Замфираки и Теодораки/ защитила Славейков и против волята на Агапий го наела за учител. Смъртта на Агапий /октомври 1849 г./ предотвратила задълбочаването на разногласията между него и врачанските първенци. Новият гръцки епископ Партений имал за протосингел българина от Копривщица Доротей, който активно се домогвал да оглави епархията. С присъщата си амбициозност братя Хаджитошеви /Хаджийски/ се заели да го направят епископ на Враца. Партений, обвинен в злоупотреби и насилия, бил отстранен и Доротей заел врачанската катедра в края на 1852 г. Първоначално отношенията между владиката и паството били добри, но през 1854 г. се появили първите разногласия във връзка с позицията на Доротей в разпрата между търновци и митрополит Неофит. Един от най-дейните представители на антивладишката партия в Търново бил хаджи Минчо Хаджицачов — държавен ковчежник и откупвач на беглика и на десятъка. Той поддържал връзка с братя Хаджийски от Враца и успял да ги спечели в борбата срещу Неофит. Но докато врачанските първенци, подкрепяни от обществеността на гра да, се обявили срещу търновския митрополит, техният епископ, макар българин, застанал на негова страна. Противоречията се задълбочили и oт обстоятелството, че Доротей започнал да своеволничи и да не се съобразява с мнението на своите бивши покровители." Но вниманието на населението от Търновската епархия в този момент било насочено към борбата с митрополит Н. Византиос. В края на 1853 г. хаджи Николи Минчооглу заминал за Цариград да действува за отстраняването му. На следващата година той получил oт Търново ново пълномощно писмо с указание да предаде на английския посланик жалба срещу Неофит. Движението в Търновско станало неудържимо по време на Кримската война. В 1856 г. нова делегация — П. Р. Славейков, дядо Пеню oт Дряново, Никола Ефтимов от Габрово, Аврам чорбаджи от Беброво, Георги Кабакчиев и Минчооглу от Търново — заминала за Цариград и успяла да издействува анкета. Въпреки защитата на провладишката партия Неофит бил отзован през март 1857 г. Около 1840 г. за митрополит на Видин се кандидатирал българският духовник Дионисий Контаров, но бил отровен в Цариград от патриаршески агенти. Поради народното недоволство и враждебното отношение на валията Хюсеин паша гръцкият владика Кирил трябвало да напусне Видин /1846/. Новият митрополит Венедикт се проявил като голям грабител и подтисник на населението. Неслучайно в 1850 г. въстаналите българи предявили между другото и искане за народно духовенство. Специално пратеничество в Цариград поискало заменянето на Венедикт със Стефан Ковачевич и поставило въпроса за владишките заплати. Идеята за ограничаване злоупотребите на владиците чрез редовни заплати не била нова. Тя била развита в изложенията на Н. Бозвели, фигурирала и в прошението, написано от Селимински и подадено през 1846 г. в Русе на султана. Но сега, поставен така решително от въстаналите българи, този въпрос получил по-реални изгледи за успех. Високата порта проявила склонност да удовлетвори искането на видинци и в продължение на една година водили безуспешни преговори с Патриаршията. Междувременно във Видин конфликтът се задълбочил поради опитите на Венедикт да злепостави българите пред турските власти. Това не останало тайна и за чуждите консулски агенти. В крайна сметка успехът на въстаническите действия принудили Високата порта да бъде по-отстъпчива към исканията на размирните българи от Северозападна България. Венедикт трябвало да напусне Видин. Един от най-активните центрове на църковното движение през разглеждания период била Самоковската епархия. Към натрапения митрополит Игнатий II /1830—1836/ самоковци се държали враждебно,а наследникътму Йеремия бил позорно изгонен в 1846 г. С голяма настойчивост те водили борбата против новия митрополит Матей /Дели Матей/, продължила до неговата смърт в 1862 г. Четири пъти той бил отстраняван от епархията и четири пъти отново се връщал в Самоков благодарение на влиятелните си връзки в Цариград. Но с влияние и достатъчно самочувствие се ползва-ли и българските първенци на Самоков братята Хаджипорови и Димитър Смрикаров, главни инициатори на движението срещу Матей. Те очевидно се стремели към пълна власт в общинското самоуправление. От друга страна, прави впечатление обстоятелството, че в Самоков и околността Матей имал поддръжници, и то главно сред еснафското съсловие — обстоятелство, което противоречи на общата тенденция в църковното движение. Тук конфликтът с гръцкия митрополит съвпаднал с борбата на еснафите срещу „първенците" за участие в общината. Подобно явление е забелязано и в други български селища и било свързано с укрепването и издигането на занаятчиите като стопанска, а оттам и като обществена сила през втората четвърт на XIX в. Противно обаче на повечето случаи, когато архиереите били в съюз с първенците или т.нар. „стари чорбаджии", Матей взел страната на еснафите. По този начин той спечелил тяхната подкрепа и ги елиминирал от лагера на своите противници. Едва след Кримската война, когато „младите" /еснафите и интелигенцията/ поискали от митрополита да изхвърли от църквата гръцкия език и той отказал, те също започнали да действуват за отстраняването му. Националният подем в бьлгарските земи през 40-те и 50-те години обхванал и Пловдивската епархия. Завоеванията на българската просвета в Пловдив, Пазарджик, Хасково и особено успехите на пловдивското класно училище, ръководено от Найден Геров, подкопавали позициите на гърцизма в този район. Новите обстоятелства поставили пред елинизма сериозни отбранителни задачи. Гъркоманската партия начело с митрополит Хрисапт /1850—1857/ се заела да възстанови господството на гръцкото влияние. Тя направила опити да наложи гръцкия език там, където бил заместен с български, да разстрои училището „Кирил и Методий" и да изгони от Пловдив Н. Геров. Опирайки се на своите привърженици в Хасково, митрополитът успял да задържи за известно време национално-културния подем в града. Българският учител Атанас Чолаков станал в 1852 г. жертва на наети убийци. Било закрито и девическото училище, а в черквите Хрисант разпоредил да се чете и на български, и на гръцки език. Успоредно с това Хрисант безогледно грабел населението, увеличавайки църковните данъци и такси. В многобройни дописки от Пловдивската епархия до „Цариградски вестник" подробно се разказва за беззаконията, които той вършел из епархията. Гръцкият митрополит клеветял своите противници пред турската власт като заго-ворници и бунтари. По негови доноси били арестувани или заплашени със заточение хасковският първенец Христодул Вълчев, активните радетели за българщината в Татар Пазарджик — хаджи Михалаки Костадинов Чизмиджиоглу, Иванчо Пенов. Стоянчо Атанасов, Христо Хаджитонов, Никифор Попконстантинов и Ю. Ненов, Никола Ангелов, пловдивските родолюбци Чалъковци, Н. Геров и др. На настъпателните действия на гърцизма българското население противодействувало все по-организирано и масово. Пловдивчани настоявали пред правителството да се разреши в градските черкви, построени и издържани от българите, използуването на църковнославянското богослужение. В Хасково българската партия начело с Добри Сакантоглу, хаджи Марин, Ангел Гарес, Петьр Куюмджи и др. се оплакала от Хрисант пред княз Меншиков в Цариград, а на митрополита отговорила, че „тъй като християнското население на Хасково и целия окръг се състои само от българи и ние на български език говорим, то на всички нас ни е приятно да слушаме свещената служба на български език, както е било тук досега. Молим да уважите нашата молба и да ни позволите и занапред да я слушаме само на български език." Българските първенци в Пазарджик пък в 1852 г. се обърнали към руския одрински консул Н. Я. Мухин с молба да защити „православието и народността наша ида ограничите беззаконието самоволие на гръцкото духовенство. В Калофер населението позорно изпъдило Хрисант. когато се опитал да извърши богослужение на гръцки в черквата им. А в навечерието на Кримската война жителите от Копривщица, Карлово, Сопот, Клисура. Калофер, с. Алжар подали до Цариградската патриаршия обширно изложение против Хрисант, което завършвало с искане: „Великата църква да ни избави от тая неволя да се избере нам друг архиерей, който да бъде истинен пастир на христовото стадо. Временно затихналото по време на войната цьрковно-национално движение в Пловдивската епархия се разгоряло с нова сила в 1856—1857 г., когато Хрисант бил отзован в Цариград. Протести и брожения срещу гръцките владици през този период съществували, макар и в по-ограничени размери, и в Софийската, Одринската и Охридската епархия. Не останала настрана от националното движение и многобройната българска емиграция в Румънските княжества и Русия. За разлика от цариградския кръг дейци, които през този етап търсели преди всичко съдействието на османското правителство, тя разчитала главно на руското застъпничество. Наред с усилията си да ангажира Русия материално и морално за българското национал-но-просветно развитие българската емиграция предприела редица постъпки пред руското прави телство и обществеността, за да ги запознае с църковните искания на нашия народи да обезпечи подкрепата им в решаването на този въпрос. Букурещкият и браилският кръг действували главно по инициативата на д-р Ив. Селимински. В 1846 г. те връчили в Русе на султана изложение с искания за българско духовенство и за определяне заплати на владиците. А пред руския архимандрит Порфирий Успенски и пред генералния консул в Букурещ Дашков заявили, че ако се запази сегашното положение, има реална опасност българите да се откъснат от православната вяра. Същевременно букурещката българска община успяла да издействува от руското правителство и от Св. Синод стипендии за следване на българи в духовните семинарии.Подготвянето в Русия на българи висши духовници с цел да изместят впоследствие гръцките архиереи било несъмнена заслуга и на одеските българи. Българите, които пристигали да учат в Русия, ставали най- пламенните пропагандатори на българския църковен въпрос. Чрез съчинения, писма, дописки те последователно и успешно запознавали руската общественост и правителствените кръгове с тежкото положение на българския народ под властта на Цариградската патриаршия, изтъквали историческото право на българите да имат родно духовенство, съдействували за снабдяването на българските църкви с богослужебна книжнина. В тази насока особено се проявили Захари Княжески. Натанаил Стоянов /по сетнешен пловдивски и охридски митрополит/, Сава Филаретов, Н. Палаузов, Н. Геров. Особено зачестили прошенията до руските представители в навечерието на Кримската война. Църковният въпрос бил един от основните моменти в молбата на цариградските българи до княз Меншиков от 1май 1853 г. и в обръщението на румънските българи до руския император от 17 август . През разглеждания период църковното движение в българските епархии протичало под лозунга за родни архиереи. Но то имало по-изявен антигрьцки характер в онези райони, където съществували българо-гръцки национални противоречия, какъвто бил случаят с Пловдивската епархия. Тук борбата срещу представителите на Патриаршията се сливала с процеса на националното самоопределение на българите, с идейно-културна та борба за изместване на гръцкото влияние в църквата, училището и обществено-икономическия живот. В хода на църковното движение се проявява ли и социалните борби между отделните прослойки на българското общество за ръководство на общинското самоуправление. Тези борби определяли в зависимост от конкретната обстановка състава на провладишките и на антивладишките или народни партии. В Пловдив и Търново архиереите имали поддръжката на някои български първенци, в чиито ръце по традиция била общината. В други градове именно чорбаджиите заставали начело на движението срещу гръцкия владика, ръководени от амбициите да ограничат намесата му в общинския живот и да се наложат като единствени посредници между населението и местната османска власт. Такъв бил случаят във Враца и Самоков. През 40-те и първата половина на 50-те години на XIX в. църковната борба обхванала по-голямата част от българските земи. Главните огнища на движението били епархийските средища и градските центрове. Вече не ставало дума за кратковременни или спорадични конфликти, а за повсеместно и трайно с присъщите му падове и възход народно движение. Борбата за църковно-национална еманципация като един от ярките изрази на националното съзряване се проявила най-рано в районите, където българското население било по-хомогенно, където народностните традиции и съзнание надживели историческите превратности, където чуждите влияния, и по-специално гръцкото, не могли да пуснат дълбоки корени. В това отношение известно изключение правел Пловдив, в който обаче българите бързо се наложили благодарение резервите на неговия хинтерланд. В началния етап от църковната борба извън нейния обхват останали Добруджа, Черноморието и с малки изключения Македония и Южна Тракия. Причина за това били по-слабото икономическо развитие на тези райони и сложният им демографски облик; в повечето градски селища живеело нееднородно население, включително гръцко или гърчеещо се. Важни причини били силното влияние на гръцката пропаганда и съюзът на патриаршистките владици с османските власти. Поради традиционното гръцко културно-езиково влияние процесът на националното самосъзнание и консолидиране протичал по-бавно и мъчително. Още повече, че българското население трябвало да преодолява и започналия от 40-те години нататък гръцки денационализаторски натиск. Процесът на националното консолидиране с основните си изрази — движение за църковна независимост и светска национална просвета и култура — в посочените райони протекъл бурно главно след Кримската война. Още в началната си фаза българо-гръцката църковна разпра надхвърлила рамките на „вътрешен" за православната общност в Османската империя въпрос. Тя привлякла вниманието и на външните сили, заинтересовани от съдбата на империята. По отношение на този „малкий восточнмй вопрос", както го нарича Г. С. Раковски, се проявила традиционната конкуренция на Великите сили за влияние в Османската империя и сред нейните друговерни поданици. Още повече, че от край време „религиозното месианство". т.е. стремежът за покровителство на християнството в мюсюлманската държава, било един от главните пътища на европейските сили за завладяване на икономически, културно-политически и стратегически позиции в османския изток. Френската религиозна и културна експанзия на Изток и специално сред възраждащите се балкански народи се засилила в годините на Юлската монархия /1830—1848/. Сега тя трябвало да се налага в постоянна борба с Англия и Русия. В на чалото на 40-те години френското правителство отново поставило на дневен ред въпроса за католицизма в Ориента, като поддържало старата теза, че именно Франция е неговият покровител. В правителствените кръгове оживено се обсъждали мерки за преустройство и увеличаване на католическите мисии /особено внимание се отделяло на лазаристите/, за развитие на католическото учебно дело, за разширяване на печатната пропаганда. При организирането на френската културно-рели-гиозна политика в Европейска Турция постепенно се налагали като отделен обект на внимание и българите. Обществеността във Франция била отчасти запозната с положението в българските земи от съчиненията на Е. И. Кузинери, Ламартин, Ами Буе, С. Робер.Нейният интерес към този район подчертано се засилил във връзка с въстанието в Нишкия санджак /1841/, което било част от поредната криза /1839—1841/ в Османската империя. Наред с френските дипломати и специални пратеници заслуга за запознаването на Франция с българските проблеми имала и полската емиграция в Париж възглавявана от княз Адам Чарториски. В продължение на тридесет години ръководената от него полска агентура, разпръсната из цяла Европа и в Османската империя, действувала срещу Русия и Австрия за възкресяване на полската държава. В началото на 40-те години била организира на полска агенция в Цариград начело с Михаил Чайковски. Тази агенция служила и на френските интереси и заедно с това провеждала политическата програма на А. Чарториски за откъсване на балканските славяни от руското влияние и за културно-просветното им издигане на основата на прозападна ориентация. Още по време на първите си пътувания из българските земи Чайковски се запознал с българо-гръцките църковни противоречия, бързо се ориентирал в подкрепа на българските искания и взел активно участие в организирането на първите общонародни акции по църковния въпрос. Подкрепата, която полската агенция оказала през 40-те години на българското църковно движение, почивала на правилното разбиране подбудите и характера на това движение, а именно като стремеж за национално-културно обособяване и еманципация. М. Чайковски споделял идеята, че за България трябва да бъдат ръкополагани български архиереи с перспектива да се създаде независима от Цариградската патриаршия йерархия, което би засегнало най-дълбоко Русия. Същевременно като католици и заради обвързаността си с Франция поляците не изпускали пред вид и възможността за присъединяване на българската църква към Рим. Но за разлика от католическите мисии, за които привличането на българите към Западната църква било главната и непосредствена задача, за полската агенция на първо място стоял въпросът за политическо сътрудничество с българите. При това поляците лансирали схващането, че католицизмът сред българите би имал успех само ако си „послужи с националността, ако зачита и използува родния им език в църквата и училището. Полският проект за откъсване на българите от зависимостта на Цариградската патриаршия бил съобразен в известна степен със специфичните особености на българското население, отчитайки традиционната му привързаност към източноправо славните обреди, към роден език, национално духовенство и пр. Но и този пореден опит на поляците за борба с Русия на полето на българо-гръцкия църковен конфликт останал без последици Френската дипломация не се ангажирала с него вото реализиране, отчитайки усложненията, кои то биха възникнали от страна на останалите Beлики сили и най- вече на Русия при опита й да на стани в България една полска католическа мисия. След заточаването на Бозвели и Макариоиолски влиянието на агенцията на М. Чайковски сред цариградските българи постепенно намаляло. Тя не се оказала способна да подкрепи резултатно българското движение в тежките за него моменти Въпреки това помощта на поляците и лично на М Чайковски допринесла за укрепването на българското църковно-национално движение през 40-те години на XIX в. Българските дейци се нуждаели от съюзник и посредник с Високата порта и го на мерили в лицето на поляците. От друга стран. обаче, именно връзките им с тях предизвикал крайно враждебното отношение на руската мисич към българските действия. Османското правителство, на което полската агенция разчитала за уреждане на българо-гръцкия конфликт, в решителния момент се огънало под силния руски на тиск. Френската дипломация била информирана за хода на българските работи от поляците и от останалите свои агенти в българските земи. Тя одобрявала техните усилия, насочени към откъсване н българите от Русия, но не се решила на открита дипломатическа намеса, страхувайки се от усложнения както с Русия, така и с Англия. Английския посланик в Цариград Стратфорд Каннинг би ожесточен противник на католицизма. Неговот изявление, че причина за всичко е католическат пропаганда, отнело, както се изразява Чайковсм всякакво желание у френския посланик да се меси в българо-гръцкия църковен спор. В началото на 1849 г. републиканск Франция отправила до Високата порта нота проект за реформи в Турция, в която между другото предлагала да се освободят затворени-Макариополски и Бозвели и „да се назначи един патриарх за българския народ или пък да се вземат такива мерки, с които България да бъде избавена от вредното влияние на Русия, което се прокарва главно посредством гръцкия патриарх в Цариград. Проектът отговарял на българската национална кауза, но прокараната в него идея за църковна автономия на българите не се превърнала в политическа линия на френското правителство. При връчването на нотата Али паша изказал пред френския посланик генерал Опик опасението, че една евентуална българска патриаршия ще бъде силен инструмент в ръцете на Русия и ще изпадне повече под руско влияние, отколкото самата гръцка патриаршия, която освен с Русия е свързана чрез много връзки и с Портата. Думите направили силно впечатление на посланика на Франция. „Аз трябва да призная, че мнението на министъра върху вероятните последици от създаването на една българска патриаршия ми се струва да има известно основание. От този момент нататък все по-определено се налагало становището, че Франция трябва да подкрепи само принципа за известно реформиране на Цариградската патриаршия с цел да се избягнат противоречията и броженията между поданиците на султана. Френското правителство смятало, че гаранция за целостта на Османската империя е запазването на статуквото, включително и в църковно-административно отношение. Според него османското правителство трябвало чрез частични реформи на църковната власт само да ликвидира „злоупотребите" на гръцките владици. По нейно и по английско настояване в издадения през 1856 г. от Високата порта Xатихумаюн се предвиждали подобни реформи, целещи да укрепят Османската империя. Най-пряко и най-дълбоко засегната от българо-гръцкия църковен конфликт била православна Русия. Концепцията за свързващото Русия и балканските християни православно начало, зародила и развила се през XVI—XVII в., в следващото столетие легнала твърдо в основата на руската източна политика. Дори когато националното съзнание и националните принципи започнали широко да се манифестират на Балканите, руската политика не престанала да се придьржа стриктно към теорията за „православното начало" в отношенията си с населяващите ги народи. Ръководейки се от идеята за вселенското православие, а не от тази за славянската общност, тя поддържала авторитета на първостепенния църковен център в Османската империя — Цариградската патриаршия. — олицетворяващ единството на поробеното православно население и традиционно свързан с руската държава и църква. В запазването на това единство Русия виждала стълб за спасяване на християнството от мюсюлманския фанатизъм, проводник на своето влияние в Турция и преграда за западното влияние, прокарвано чрез католическата и протестанската пропаганда. Затова всеки опит за нарушаване монолитността и силата на Цариградската патриаршия било чрез западния прозелитизъм, било чрез намеса на османската власт във вътрешните й работи или чрез обособяване на нови църковни центрове в Турция бил посрещан крайно враждебно от страна на царска Русия. През 40-те години на XIX в., когато бил поставен българският църковен въпрос. Портата изпаднала под силно западно влияние. Английският посланик Ст. Каннинг успял да отстрани от патриаршеския престол Григорий VI, отявлен враг на западните пропаганди, защитник на православното единство и голям приятел на Русия. Изправена пред активизиращите се католическа и протестантска пропаганда, Русия повече от всякога се придържала към принципа за запазване единството на православието като основна възможност да запази съществуващите на Изток църковни центрове под свое покровителство. В този период, когато тя изцяло била ангажирана да брани устойчивостта и авторитета на Източната църква срещу католицизма и протестанството, появата на конфликти вътре в православната общност усложнила допълнително нейната задача. Руската дипломация не познавала съществуващите противоречия между българския народ и цариградската духовна власт. До средата на 40-те години тя се интересувала изключително от тежкото положение на българите под османска власт, от турско-българските национални, верски, социално-икономически противоречия. При това положение, когато в 1844—1845 г. Н. Бозвели и Ил. Макариополски поставили пред османското правителство искания за известна църковна и гражданска автономия, руската дипломация схванала тези акции като дело изключително на полската агенция в Цариград, а не като израз на едно вътрешно национално движение на българския народ. Руските дипломати смятали, че М. Чайковски е внушил на българите идеята да искат национални владици и че той е автор на мемоарите до Портата.Сътрудничеството на българските дейци с полската агенция в Цариград окончателно предрешило отношението на руската мисия към техните действия. След неуспешните й опити да откъсне Бозвели и Макариополски от поляците и да ги отклони от поетите постъпки пред Високата порта тя съдейотвала за тяхното за-точаване. В.Титов не могъл да се отърси от подозрителността си към дейците на българското църковно движение и тогава, когато българите, убедили се в нелоялността на турското правителство, все повече обръщали поглед към Русия. Неговите инструкции до консулите в българските земи разпореждали да се следят внимателно полските емигранти и тяхната агитация сред българския народ. Разрастването на движението срещу представителите на Цариградската патриаршия през втората половина на 40-те и началото на 50-те години започнало да привлича по-целенасочено вниманието на руските дипломати. Докладите на руските консули в Одрин — главни информатори за положението в българските земи през този период — разкривали все по-обективно и задълбочено причините и характера на движението срещу гръцките владици. Вашченко, Н. Я. Мухин и Н. Д. Сту-пин описвали злоупотребите на гръцката църковна власт, просветно-културното издигане на българския народ, констатирали, че „двата елемента"— гръцкият и българският — се разграничават непрекъснато. Малко или повече, те се стремели да убедят мисията и правителството, че в случая българите изхождат от нуждите на „своето собствено движение" и че те биха работили по-добре в полза на православието, ако се сдобият със свои училища и национално духовенство. Но тази обективна информация не променила видимо отношението на руската императорска мисия в Цариград към стремежа на българите за промяна в църковното им положение. Възглавяващият я В. П. Титов бранел църковното статукво и се обявявал против всякакви реформи в съществуващия вътрешноцърковен ред дори когато съзнавал тяхната необходимост.От позициите на подобен консерватизъм той не можел да поддържа българските стремежи, които изисквали именно промяна в системата на Цариградската патриаршия. Според Титов сменянето на владиците „би отслабило и този остатък от уважение, с което те се ползват сред народа". Бранейки авторитета и правата на Патриаршията, руската мисия се стараела да омиротворява отношенията между гръцкото духовенство и българския народ. В този дух Титов инструктирал през 1853 г. руските консули: „Да се поддържа у българите дух на трайна кроткост и търпение пред неотслабващите гонения на гръцкото духовенство, потвърждавайки на първенците им внушенията на Императорската мисия за благоразумие и умереност, продължавайки да им представяме пагубните следствия от обявената борба и от враждебните отношения с духовната власт. Но размахът на новобългарското просветно движение показал на руските управляващи среди, че националното съзнание на българите все повече укрепва и активизира национално-църковната борба. Затова руската политика към българския културно-национален живот през 40-те и началото на 50-те години имала и друга страна. Русия започнала да допуска все повече българи в своите учебни заведения, и то главно в духовните училища. Под въздействие на църковно националното движение и главно под въздействие на обективния ход на събитията руската политика изграждала в навечерието на Кримската война една по-опреде-лена концепция по българския църковен въпрос. Продължавайки да поддържа църковното статукво на Балканите, Русия същевременно започнала по-активно да подготвя учители и духовници-българи. които да станат проводници на руските интереси. Царската дипломация постепенно стигнала до извода, че Цариградската патриаршия трябва ла направи известни отстъпки на българите, т.е. да удовлетвори искането им за национално духовенство.
|