Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)Ежедневието и образа на жената през Средновековието |
Положението на жената в средновековното българско общество не може да бъде представено с достатъчна пълнота без да се проучи правоспособността и дееспособността на представителките на различните класи и социални групи в имущественоправната област. Особено значим е въпросът за източниците на общотонеравноправие между мъжа и жената в тогаващната епоха. Съществена част от темата е разграничението на имуществените права на жените в съответствие с характерната за обществото социална стратификация. В българският обичаен кодекс изобщо не съществувала зестра , в смисъл на имущество, внасяно от невестата в семейството, а е съществувал само обичаят за купуването на жената. Става въпрос за имуществото , което мъжете давали ба своите съпруги, а не бащите на своите омъжващи се дъщери. Това свидетелства за наличието на определени имуществени права на жените в българската държава още в периода преди въвеждането на християнското писано право, където тези права са много ясно изразени. Сред обикновеното население , до колкото може да се съди по сведенията на арабския историк Масуди , сватбените договори , както и всички имуществени взаимоотношения се уреждат с помоща на „волове и овце” , т.е. най-вече с добитък. Другите традиционни за една жена пътища за придобиване на имуществени права през средновековието са зестрата , т.е.онова , което тя получава от своите родители при встъпване в брак. Със загубата на съпруга живота на жената ставал пълен с лишения и смъртта била предпочитана пред този живот изпълнен с нищета. В такива случаи тя била лишавана от всичко и нейното семейство и имущество преминавало в под контрола на рода. Езическото право разрешава на дъщерите да получават известна част от бащиното наследство, състоящо се най-вероятно от различно движимо имущество , от което постоянен елемент е добитъка. Към него за представителите на аристокрацията се прибавят и скъпоценности от злато и сребро. Няма сведения за съществуването на собственически права на жените върху поземлени имущества през езическия период, но в този случай това най-вероятно отразява реалната липса на такива права. Към образите на женското начало, в които се откриват конкретни исторически реалии, можем да причислим „ жена вдовица Елена” , която родила Константин цар – очевидно тук става дума за Св.Елена , майката на император Константин Велики. Реална историческа личност е и „праведната Теодора „ , която Ив. Венедиков свързва с Теодора Косара, самоиловата дъщеря. В „ Сказание за светия пророк Исая за бъдните години...” се срещат образите на девицата , която „ държи венеца на благочестивия и благоверен цар Константин”. В този род текстове женският образ не носи знака на постоянството. Образът на жената в християнската традиция притежава символния ресурс, който може да дефинира така – от една страна старозаветната жена като Ева непосредствено участва и дори инициатира първородния грях, а от друга страна като новозаветната Богородица, пряко участва в неговото изкупление. Парадоксалният паралелизъм между тези два радикално противоположни образа непрестанно се припомня в рамките на християнската традиция . Целият интерес към жената в този тип литература е провокиран най-вече от очакването на средновековния българин да види и прочете какв оточно ще стане преди Страшния съд, и какъв точно ще е пътят, който хората имат да изминат . Тъкмо в тази връзка е и интересът към жената и нейните роли и обвързаност с последните времена и псоледното християнско царство. Многоликият женски образ е в абсолютна хармония с надеждата за Спасение при Второто пришествие; тъкмо свръхизобилието на имената на женското ще подсеща за онова , което средновековният българин ще очаква от раздаващия правосъдие Христос. Така е представено и женското начало – двете основни състояния на жената , като светица и като грешница , предсказват за пътя на спасението. Така спасението е обвързано по един парадоксален начин с жената , като нещотвърде характерно за средните векове : тя ще зачене в грях , но ще роди син – цар , и по този начин ще изкупи първородния грях. В представите на неизвестните книжовници женското начало тукще легитимира по своеобразен начин сакралитета на това царство и неговия владетел, без който Спасението не може да стане реалност. А появата на последния цар е немислима без женското участие – той трябва да бъде роден от жена. Съкрализирането на на българското царство чрез женския образ ще открием и в българския апокрифен летопис от XI в. , в който е посочено , че „ в годините на светия Петър , царя български , намери се една жена , вдовица , млада и мъдра и много праведна в българската земя, на име Елена. И роди Константин цар...” Функцията на женския образ в този случай е да покаже каква роля е отсъдило Провидението чрез Елена на българското царство в своя план за спасение . Това обяснява и появата на Св.Елена в българските предели. Конкретните и характерни регионални характеристики на това последно царство, плод и на женското участие преди Спасението, ще носи и локативи от други пространствени измерения , т.е. на други свещени царства. Образът на жената в християнската традиция притежава символическия ресурс, който може да представи човешката история едновременно и като история на човешкия грях, и като чудото на неговото изкупление. Историята показана в историко-апокалиптичните съчинения , може да има християнски смисъл , ако времето и пространството на Греха и времето и пространството на Чудото на изкуплението са представени като парадоксална едновременност, на която най-обоснованият теологически символ е жената , в нейната едновременна битност на „ кучка „ и на благочестива вдовица , на Елена и на Василия. Римските принципи, съчетани с разбиранията на древногръцките философи, намират отражение в ранното християнство. По това време схващането за подчинената роля на жените в обществото вече доминира и в християнския свят. Блажени Августин заявява, че подчинената роля на жените е част от естествения ред, доколкото е справедливо да се спазва принципът по-нисшият да служи на по-висшия в човешкото общество. Този, който превъзхожда по-разум, трябва да превъзхожда и по власт. Според Августин това е именно мъжът. Подобни разбирания водят до отказ на жените да имат правото да бъдат ръкополагани за свещеници. Тази роля е запазена за добрите членове на църквата, а такива могат да бъдат само мъже. В епохата на ранното Средновековие отново се възражда и схващането на Аристотел, че мъжът като единственото пълноценно човешко същество има основна роля в акта на зачеване, а жената дава само “почвата” да се развие плодът. Това разбиране естествено има импликации в приемането на подчинената обществена роля на “нежния” пол – неговите представителки могат да бъдат само субект на управлението. Като разглеждаме дейността на жените през периода 1500-1700г., ще съсредоточим вниманието си върху тези от книжния занаят , който включва отделните браншове книгопечатане, подвързване на книги и продажба на книги. По голямата част от жените през този период живеят в селски райони и работят в земеделието и в това те наистина се различават от мъжкото население. Ако искаме да научим повече за ежедневието на жените през средновековието , за статута им на граждани , завръзките им със закона и в също важно – за ролята им във формулирането и разпространението на идеи – религиозни , политически и философски . Рационализмът поставя човешкия разум на пиедестал. Той се превръща в стремеж за преосмисляне на всички досега съществували правила и догми, в това число – макар и не пряко – и отношението към жената. Модерните философи вменяват на разума способността да опознае обективно някои истини толкова добре, колкото и самия Бог. Човешкото съществуване бива основано на принципите на свободния разум. Отпада нуждата от трансцедентни напътствия при конституирането на човешкото общество. |