Париж си струва една меса Печат

„Париж си струва една меса”

Анри IV

Реформацията от 1517г. води до избухването на редица религиозни воини, обхващащи цяла Европа, в резултат на които настъпват кардинални промени във всички сфери на живота.

В изреченото от Анри дьо Бурбон(става Анри IV когато поема властта) има две ключови думи-Париж и меса. Меса е църковно песнопение  в католическите храмове, но в изреченото символизира религията като цяло. Париж пък е символ на властта, управлението.В този смисъл казаното има революционен характер, защото за първи път политическите цели се поставят над религиозните вярвания. Това спомага за преодоляването на религиозните воини в Европа, причинени от настъпването на Реформацията-1517 и се превръща в практика на всички управляващи. Защо обаче Анри дьо Бурбон поставя политиката над религията?

Основната причина е времето в което живее-Ренесанса. Ренесансовия човек подхожда рационално към заобикалящия го свят- започва да поставя всичко под съмнение, включително и религията. меркантилен е т.е. духовното богатство отстъпва на материалното такова. Религиозната идентификация отстъпва място на етническата. В Средновековието Църковната хегемония е непоклатима, мирогледът на хората е толкова широк,колкото е широко феодалното имение т.е. такава промяна е невъзможна. Друга причина са събитията във Франция- натиска на хугенотите(калвинисти) в/у централната власт. За да спре политическата нестабилност през 1561 Анри IV обявява религиозна толерантност. Кризисните ситуации изискват бързи и точни решения, които са по силите само на адаптиращи се и прозорливи личности, каквато е Анри IV, следователно и самата личност е причина за новата подредба.

От локална гледна точка действията на Анри IV водят до политическа, религиозна и социална стабилност във Франция. В по широк мащаб- започва изграждането на големи коалиции на политическа основа, които в сравнение с религиозните са стабилни и носещи развитие. Общата религия не означава общ интерес.