Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)ДЪРЖАВАТА КАТО ПРИЧИНА ЗА ВЪЗНИКВАНЕТО И ФУНКЦИОНИРАНЕТО НА ФИНАНСИТЕ |
Държавата като причина за възникването и функционирането на финансите.За възникването на държавата има две групи от теории: - Теологична теория; - Нетеологична теория. Според първата теория държавата се третира като божествено творение, а нейният владетел се е считал за наместник на Бога на земята и носител на правда и справедливост. Тази визия се възприемала до епохата на късното средновековие. И се е реализирала практически чрез абсолютната монархия. В периода на ренесанса и в последвалите го реформация и просвещение абсолютните монархии започват да отстъпват мястото си на конституционните монархии. По-късно се лансира за демократична респективно републиканска форма на държавно управление, която е актуална и днес. Републиканската форма на управление е древна. Нейните корени откриваме в антична Гърция и в гръцките градове държави Месембрия и Аполония. В тази връзка можем да посочим Аристотел, който е установил 158 форми и разновидности на държавно управление. На сегашния етап те могат да бъдат сведени до 2 основни вида: - Демократични; - Недемократични. След християнизирането на Европа държавата се третира като божествено творение и дело, а управлението й осъществено от наместниците на Бога на земята - владетелите. В тази връзка се посочва Теорията за двата меча – единият се предоставя на владетелите от папата, а другият остава в църквата. Нетеологичната концепция за произхода на държавата се свързва с теорията за суверенността, която е тясно свързана с идеята за модерната държава. Според тази теория държавата е изкуствена личност – субект на суверенност. Тази теория се развива от учени като Боден, Джон Лок и Жан Жак Русо. Според теорията за суверенността съвременните държави притежават следните най-забележителни характеристики: - Териториалност; - Контрол над средствата за насилие; - Безлична структура и власт; - Легитимност. Най-популярна от нетеологичните теории е Теорията за т.нар. обществен договор. Тя води началото си от древногръцката епоха, но след ренесанса се развива от Джон Лок и най-вече от Жан Жак Русо. Според теорията за обществения договор държавата е продукт на взаимно съгласие между нейните граждани. Този договор не бива да се разбира в буквалния смисъл, а като общо съзнаване и убеденост, че е в интерес на всички индивиди да ограничат своя индивидуален суверенитет чрез трансформирането и предоставянето на част от него на едно новообразувано общо социално-политическо тяло наречено в последствие държава. Т.е. държавата се създава, за да се защитават чрез нея общи интереси, които са от полза за всички индивиди /граждани/. Този общ интерес е бил наричан в античността в римската държава summum comunare (res-publica). Именно с общото колективното благо се свързва и оправдава съществуването на съвременната държава, а с това и на публичните финанси. Първоначално общото благо, предоставено от държавата на нейните граждани, се е свеждало до изпълнения от нея на две основни функции: - вътрешна функция, намираща израз в поддържане на вътрешния ред и сигурност и защита на собствеността. За тази цел се изграждат и поддържат право охранителни и правозащитни органи; - външна функция, която намира израз в защита на гражданите от външно нападение или чужда агресия. Т.е. до охрана на територията и при възможност до нейното разширяване. Тази функция се обезпечава от армията и от междудържавните дипломатически и икономически взаимоотношения. На сегашния етап функциите на държавата са повече на брой и доста по-сложни. Те могат да бъдат изброени по следния начин: - социална функция – намира израз в преразпределението на доходите между индивидите, което се осъществява чрез механизма на данъчното облагане и някои публични разходи. - Културно-образователна функция – намира израз в това, че съвременните държави предоставят безплатно до определено ниво образование. - Здравеопазна функция; - Екологична функция – въвеждане на екологични такси. Като израз и проявление на обществения договор се считат съвременните конституции. Според Русо държавата е обществена организация, която не създава, но консумира материални блага. Тогава от къде държавата ще вземе тези блага и ще ги консумира? Отговорът е от дохода на тези, които създават блага за размяна, т.е. от фирмите и гражданите чрез плащаните от тях данъци и такси. Именно чрез плащането на данъци индивидите се съгласяват да предоставят, т.е. да накърнят част от личната си свобода, суверенитет в полза на общото благо, преследвано и защитавано от държавата. Следователно произходът на финансите непосредствено е свързан с парите от една страна и от друга с държавата като носител на общото колективното публично благо. В контекста на глобализацията някои автори считат, че функциите на държавата ерозират за сметка на защита на корпоративни /групови/ интереси и блага. В този смисъл някои автори разглеждат съперничеството между глобалните корпорации и съвременната държава. Теория за публичните блага
Предлагането и осигуряването на публични блага става по 3 начина: - От частни фирми чрез възлагане на обществени поръчки; - От частни доброволни сдружения, които преследват идеални цели, получаващи субсидии и дотации от държавата; - От специализирани държавни предприятия. В съвременните условия основно използваният метод за производство и осигуряване на чисти публични блага е чрез възлагане на обществени поръчки.
|