Home Икономика УТАЛИТАРНА ИКОНОМИЧЕСКА ДОКТРИНА

SMS Login

За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)


SMS e валиден 1 час
УТАЛИТАРНА ИКОНОМИЧЕСКА ДОКТРИНА ПДФ Печат Е-мейл

УТАЛИТАРНА ИКОНОМИЧЕСКА ДОКТРИНА

Обстановка преди и след смитовото произведение богатство на народите.

-          преди 1776г. господарство ръчния труд и манифактурата

-          след богатството на народите бърза индустриализация е разпространение на френската буржоазна революция: изследователите смятат,че Бентам е един от най-влиятелните наследници на Адам Смит.

  • Английски противник, философ моралист от края на 18 и началото на 19 век.
  • Роден в семейство на юрист цялата си дейност е посветил на проблема на теорията на правото, на етиката и на сходните проблеми
  • той е основател утилитаризма

Най- известни произведения:

  • защитата на лихварството
  • въведение в основата на нравствеността и законодателството.

Основни преносни моменти:

  • първия преносен момент е за доктрината утилитаризъм Означава полезност, щастие и удовлетворение.

-          в основната теория на Бентам лежи на етиката построена на принципа на генотизма.

-          Джерами Бентам за първи път обозначава своята теоретическа конструкция 1820г.

-           Привърженици в по-ново време Дж. Лок , К. Хелвеции

  • фундаментална аксиома:

-          мерки за правилност се явява най-голямото щастие за възможно най- голямото число от членовете на обществото.

  • Три основни принципа при разработка на законите

-          принцип на най-голямото щастие представляван нормативен ориентир при приемането на решения.

-          Принципа на психологическия генотизъм – позитивна представа за това как хората да действат водени и следвайки своите егоистични цели.

-          Принцип на съвместяване на интересите и задълженията. Всеки човек се поставя в условията при които професионалните задължения да съвпадат с личните интереси.

  • За човека. Според Бентам човека е същество , което се стреми към удоволствие. За това природата е поставила човека под определението на две върхови властители, страданията и удоволствията. Тази функция става основна цел и критерии за дейността на хората, една от основните опори на икономическата теория на 19 и 20 век.

Основни преносни моменти.

Естествената хармония на интересите :

– Смит “ частния егоистичен интерес е способен да обезпечи общественото благо”.

- Бентам – “ свободата на поведението съвършено не длъжно да води до хармония на интересите. Затова задачата на държавата е да определи къде е необходимо тя да се намесва и къде не е необходимо.

Идея за изчисляването на щастието.

- удоволствията получени от различни хора или един човек в различно време, могат да се различат по 7 фактора.

  • Интензивност
  • Продължителност
  • Определеност
  • Близост по време
  • Плодотворност
  • Честота
  • Разпространеност

Удоволствието с различни характери могат да бъдат преизчислявани като еднородно удоволствие чрез приблизителните скъпи за тях процедури.

Парична теория и политика.

- активна парична политика на държавата – нотки за някои кейнсиански мотиви.

  • Разлика на паричните екстанзия като средство обезпечаващо пълна заетост
  • политика за изземване на част от оборота

- възможности на излишни спестявания.

  • За възможността паричната оценка на страданията или занкция1та кат наказание за нарушаване на закони.

Активен защитник на либералните идеи чрез формирането на:

  • държавата да не се намесва в стопанския живот и да не ограничава конкуренцията
  • икономическата среда при размяна на трудовия пазар.
  • Частна собственост като основополагаща организация на производството .т.е. Бентам е привърженик на френската буржоазна революция: свобода, равенство и собственост
  • ИЗВОДИ:
  1. 1. принципа на егоизма, личния интерес на най-голямото щастие на индивида се издига в култ в центъра на икономическата система. Следователно максималното удоволствие води до максимално производство на стоки.
  2. 2. ако човек иска да разбере полезността на дадено нещо той трябва да изучи неговата природа. Следователно всеки индивид най-добре знае кое е полезно и кое вредно за  него.
  3. 3. за икономическата среда на действие, която въплъщава идеите за свобода, равенство и способност.

Следователно ДЖ. Бентам се опитва да разпространи егоизма, личния интерес и най-голямото щастие върху морала, правото , политиката, икономията, държавата.

 

 

WWW.POCHIVKA.ORG