Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)Кръстоносните походи(1) |
КРЪСТОНОСНИТЕ ПОХОДИ Кръстоносните походи са военни експедиции предприемани в защита на интересите и идеологията на католическата църква , за разширяване или защитаване позициите на католическата религия , за превземане или защитаване на земи намиращи се под властта на враждебни към християнството владетели или народи или угрозата от завладяване на такива . Кръстоносните походи противопоставят в пряк военен сблъсък Западната и Ислямската цивилизация . Разглежданата тема е важна с оглед на нашето настояще в което продължава противопоставянето между двете цивилизации , макар днес спора да не е на религиозна оснава , а на политическа и икономическа . Борбата между кръстоносците и мюсюлманите за Йерусалим представлява важна част от историята на човека , защото тя отразява , както естествения човешки стремеж за доминиране над останалите народи , така и борба на идеи , ценностни системи и за доказване могъществото на едната цивилизация над другата . “ Deus le volt “ ( “ Господ го иска “ ) : в студения ноемврийски ден на 1095г. викът се издига над тълпата , дошла в Клермон да чуе папа Урбан втори “ Да се освободи Божи гроб , като се прогонят турците от Йерусалим “ : такава мисия поверява папата на западните рицари . Важна религиозна причина за този призив се явява защитата на Светите места т.е осигуряването на християнска власт над тях. Свещения град Йерусалим е в ръцете на арабите от 637г. . Западните поклонници продължават да идват на гроба на Христос , тъй като мюсюлманите са благоразположени и не им пречат . Но през 1071г. селджукските турци превземат града и започват да преследват християнските поклонници . Тогава папа Урбан втори призовава за освобождаване на Божи гроб . Много по – силни политически мотиви подтикват Църквата да призове рицарите на поход : Византийската империя , служила като преграда пред турското нашествие сега е заплашена от турците . Търговските пътища към Изтока са прекъснати . Император Алексей първи моли за помощ . Първите победи срещу мюсюлманите в Испания затвърждават решителността на кръстоносците .Наградата , която ще получат е както на земята , така и на небето , където се предлага опрощаване на греховете за всеки , който би загинал в начинанието . За да се оборудват , войните на Христа продават имотите си или задлъжняват . Преди да тръгнат те зашиват на дрехите си кръст от където идва и името им “кръстоносци” . Ентусиазмът на похода е огромен . Основният двигател на този устрем е естествено религиозната ревност . Много от по – малките синове на на благородници са без земя и пари , защото не получават наследство . Освен това те бездействат , откакто Църквата провъзгласява “ божията почивка “ : забрана да се бият през определени дни , за да се прекъснат безкрайните сражения между рицарите . Така кръстоносните походи се явявят за тях начин да упражняват занаята си , да се бият с благословията на църквата и да се обогатят . Освен това крепостните селяни и васали се освобождават от вярност към господаря , ако тръгнат на поход . Това е добре дошло за хиляди от тях , надяващи се да променят съдбата си . Да не говорим , че с “ пълна индулгенция “ се опрощават всички грехове . В този смисъл това е първата масова миграция на елита от Западна Европа . От друга страна те оставят семействата си под опеката на църквата и това говори за намерение да се завърнат . За разлика от аристокрацията , бедните съсловия поемат на изток с целите си семейства и в този смисъл те напускат родните си места .Първият кръстоносен поход протича от 1096 – 1099г. От март 1096г. тръгва армия от жени , деца и старци , водени от Пиер Отшелника и Готие Голтака. Зле организиран и слабо снабдяван “ походът на голтаците “ ограбва по пътя европейските градове и е разбит от турците . “Походът на господарите “ е по – добре организиран и тръгва през 1096г. Съставен е от четири армии , начело с известни водачи , като Годфроа дьо Буйон , Боемонд Сицилийски или графа на Тулуза . След почивка в Константинопол , кръстоносците отнемат от турците Никея през 1097г. През 1098 г. превземат Едеса и Антиохия . На 15 юли навлизат най – сетне в Йерусалим , където безжалостно избиват евреи и мюсюлмани . В края на похода християните основават Йерусалимското кралство , графство Едеса и Антиохийското княжество . През 1102 г. създават и графството на Триполи .Втория кръстоносен поход е през периода 1147 – 1149г. Предизвикан от падането на Едеса през 1144г. и организиран от Бернар дьо Клерво за папа Евгений трети . Кралят на Франция Луи седми се присъединява в Константинопол към германския император Конрад трети , но го напуска в Турция след един разгром . След това французинът е преследван от неуспехи : през 1148г. отказва да обсади командвания от Нур ал Дин град Алеп и се насочва към почти съюзническия Дамаск , който отказва да се предаде . През 1149г. се прибира във Франция , без да е изпълнил желанието си , тъй като светите земи остават в турски ръце .С падането на Йерусалим в ръцете на могъщия Салах ал Дин (Саладин) , “ обединителя на вярата “ възмущението обхванало християнска Европа стига до там да се организира един от най – мащабните походи - Третия кръстоносен поход или т . нар. “ похода на кралете “ . Той започва с обещание на папата за всеобщо опрощение на греховете , спасение и блаженство , но религиозните цели на кръстоносните походи все повече остават на заден план . Вместо тях все – по ярко изпъква стремежа към завоевания на рицарите , които католическата църква полага усилия да прикрие . Архиепископът Гийом Тирски с горест признава в своята “ История на делата в отвъдморските земи “ – че той не вижда в делата на “нашите благородници нищо , което мъдрецът би сметнал за достойно да се опише , което би донесло удовлетворение на читателя, а на писателя би донесло почести “ . Но ако религиозните подбуди на рицарите изчезват , то един от най – важните стимули за новите походи в края на дванадесети век остава борбата между европейските владетели за контрол над Средиземно море . Това се вижда ясно именно в Третия кръстоносен поход .А ето и как протича самия поход - Армиите на френския крал Филип- Август ианглийския Ричард Лъвското сърце тръгват по море за Божи гроб . Германският император Фридрих Барбароса , поел по суша , умира по пътя . Ричард завзема Кипър през 1191г. , а след това двамата крале превземат Сен Жан д`Акр . Но разногласията им принуждават Филип-Август да се завърне във Франция . След завземането на няколко крайбрежни града , Ричард постига разрешение за преминаване на християнските поклонници . Той запазва уважение към достойния си и ерудиран противник Саладин . На връщане , Ричард е пленен от Австрийския херцог , който го освобождава срещу голям откуп .Четвъртия кръстоносен поход започва през 1202 и завършва през 1204г. Призовани от папа Инокентий трети и предвождани от Бонифаций Монфератски , рицарите трябва да отплуват за Египет . Но венецианците , вместо да ги превозят за огромна сума , ги насочват към търговските си съперници , християнските градове Зара и Константинопол . Зара е превзет , а Константинопол – ограбен (1204г.) Византийската империя е разпокъсана , рицарите създават там Източната латинска империя , просъществувала там до 1261г.От 1217 – 1221 г. се провежда Петия кръстоносен поход , който е провъзгласен от папа Инокентий трети . Той е ръководен от кралете на Унгария , Кипър и Йерусалим ,не участват французи . През 1219г. кръстоносците решават да нападнат сърцето на мюсюлманската мощ и завземат град Дамиет в Египет . Султанът е готов да замени Йерусалим за Дамиет , но папския представител се опъва . Кръстоносците , изненадани от преливането на Нил , са принудени да отстъпят току –що завзетия град .Новата експедиция започната от германския император Фридрих втори е всъщност шестия кръстоносен поход ( 1228 – 1229 г. ) Отлъчен от папа Хонорий трети , императора е принуден на това , за да си възвърне вярата . Започва да налага волята си на остров Кипър . През 1229г. преговаря за договора от Яфа , като придобива без бой Витлеем , Назарет , Йерусалим , където се провъгласява за крал . Враждебни към това съглашение с врага , източните латинци отказват да го признаят . Ето защо той не остава по Светите места . След него френските барони възриемат гъвкавата му политика и добиват от мюсюлманите част от йерусалимското кралство .Седмият кръстоносен поход ( 1248- 1254) или т. нар. Великия поход на Луи девети , бъдещия Свети Луи , започва след превземането на Йерусалим от мюсюлманите през 1244г. . Флотата отплува от Ег Морт на 25 август 1248г. Кралят дебаркира в Египет и превзема Дамиет , после се отправя към Кайро и бива пленен . Мамелюнците искат откуп от 500 000 лири , платен от богатия Тамплиерски орден . Преди да се завърне във Франция през 1254 г. , Луи девети прекарва 4 години в уреждане на християнските територии и в договаряне на мир с мюсюлманите .1270г. е годината на Осмия кръстоносен поход . От 1263 г. християнските държави са заплашени от султана на мамелюците Байбарс , който отнема Яфа и Антиохия през 1269г. Луи девети следва лош съвет и обсажда Тунис , но умира там на 27 август 1270г. от чума или холера , както много рицари . Оцелелите се връщат във Франция . През годините след 1280г. , въпреки призивите за кръстоносни походи, последните християнски твърдини падат в ръцете на мюсюлманите . Краят на западното присъствие в Светите земи настъпва с падането на Сен Жан д`Акр.Кръстоносните походи завършват с неуспех : Светите места остават под контрола на “неверниците “. Загубите са тежки : много рицари умират по пътя , в битки или в мюсюлмански затвори . Подсигурени с безнаказаност от Църквата , мнозина се отдават на грабежи и ужасни кланета . Все пак не всичко е отрицателно . Останалите със семействата си в Светите места строят замъци , облагородяват земи , укрепяват крайбрежните градове и развиват търговията във Венеция и Генуа , които забогатяват от превоза на поклонници и стоки за Ориента . Кръстоносците откриват арабската цивилизация , една от най – изисканите в света по онова време , и донасят вкъщи нови техники и нови растения , като ориза и кайсията . Допирът с този свят , концентриран около града и търговията , спомага за развитието на икономиката в Европа . Да не говорим , че походите спомагат за развитието на общините : осигурявайки средства за рицарите да отидат на поход , те си откупуват свободата от господарите .
|