Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)Традиции и ценности на Индийски национален конгрес. Махатма Ганди |
Историята на Индия през 20 век на практика се определя от дейността на една организация – Индийският национален конгрес и от идеите на една личност – Махатма Ганди . Създаден още през ІХ . 1885 година Индийският национален конгрес дълго време не излиза от рамките на лоялна частица на британската колониална система . Тази политика съвсем естествено и закономерно довежда до създаването на екстремистки крайни крила като т.нар. демократично направление , а като по далечен исторически процес и разделянето на конгреса . Така разцеплението в конгреските редици става факт през 1907 година . Съвсем естествено главната причина е идеята за бъдещето на Индия – “ умерените “ считат , че до самоуправление на държавата може да се стигне само и единствено посредством сътрудничество с английските власти на базата на лоялност и зачитане на правата . Подобна позиция е отхвърляна от “ крайните “ , които виждат в национал-освободителното движение единствен и незаменим път към самоуправление . Само девет години по – късно “ крайните “ се завръщат в структурите на Конгреса , но различията в позициите ще останат чак до 1947 година . Въпреки своя статут Националният конгрес става отговорен фактор и масова организация едва през годините на І – та Световна война , в унисон с общосветовните идеи за национална еманципация и право на самоопределяне . Годините на войната приближава разрастващата се мюсюлманска класа към националното осъзнаване и я тласка към сближаване с Конгреса , дори се стига до открити съгласувани действия . Въпреки това І – та Световна война не води до капитална промяна в индийското общество , в цялостния начин на живот . Краят на І – та Световна война е преломен момент в дейността на Конгреса – причината за това е появата на Махатма Ганди – фигура станала емблематична за цяла една епоха в световната история . За силата на личността на Ганди най – лесно можем да съдим от спомените на неговите съвременици и сподвижници . Дж. Неру пише в своите спомени “ Пробуждането на Индия “ : “ Той бе като струя пресен въздух , която ни накара да разгърнем плещи и дълбоко да поемем дъх, подобно светлинен лъч , той преряза мрака и завесата падна от очите ни , подобно вихър той всичко разлюля и най – напред човешката мисъл . “ Дори да пренебрегнем вроденият квиетизъм на индийците и склоността им към преувеличение и мистицизиране – то безспорно личността на Ганди става движещата сила на новата индийска история . Промяната , която той носи е най – вече психологическа – споменът за миналото величие и за днешното подчинено положение се сливат и от техният синтез органически се ражда новият индийски национален дух . Промяната за която говори Ганди започва най – напред от Конгреса – неговият устав е изцяло и корено променен – той много скоро се превръща в действена и демократична организация . С една дума Конгресът се обръща към масите , но в същото време не пренебрегвайки и висшите класи .Основа и цел на организацията става действието , осъществено с мирни средства . Както стана дума и по нагоре по – рано са съществували две алтернативи – преговори и вземане на резолюции или терористична дейност . Изработен е нов метод - абсолютно мирен по своята същност , той все пак носи в себе си елементите на неподчинение . Специфичната същност на промяната в индийското съпротивително движение се състои и в борбата срещу мисленето на хората , в стремежа да се постигне национално единство , разрешаване проблема с малцинствата и социалните проблеми . Една от основните задачи в тази насока е борбата срещу почетните титли , символ на английското господство . Всичко това води до появата на нови норми и ценности , на преобръщане на мирогледа не само на цели поколения , но и на един цял народ . Подобни промени се отразяват съвсем естествено и на вътрешнополитическото развитие на конгреса . Няколко от по консервативните дейци като М.А.Джина излизат от неговите редици . Най – важната част от дейността на Ганди в този ранен етап е сякаш проповедническата дейност сред нисшите маси . А тази дейност е обърната именно към народа , към бедняците от всички религии , защото Ганди е човек на религията , индус до глъбината на душата си , но неговата религиозна концепция няма нищо общо с догмата , обичая или ритуала . Основата на тази концепция е вярата в моралния закон , който той нарича закон на правдата или любовта . Правда или ненасилие за него са два синонима или поне две страни на едно и също понятие , две взаимозаменяеми частици от едно общо цяло наречено Добро . В този дух е изградена и представата за бъдеща Индия – “ в която най – бедните люде ще чувстват че това е действително тяхната страна , в чийто строеж те ще имат решаващ глас . “ Въпреки тези идеи обаче Конгресът се превръща често в нелегална организация – негови книги и документи се изземват от полицията . Дори в периоди , когато не се провеждат кампании на гражданско неподчинение , все пак се подържа общата линия да не се сътрудничи на британските власти , само защото са представители на Нейно Величество . Когато в много провинции се създават конгресистки правителства се поддържат някакви контакти , но те нямат степента , която е желана от англичаните . Все пак основната идея на Ганди остава сътрудничеството между една свободна Индия и Англия на равноправна основа като две равнопоставени държави . Първата стъпка в тази насока е създаването на конгресистки правителства . След дългогодишна работа на различни комисии и комитети и след много дебати пресз 1935 година английският парламент приема Закон за управлението на Индия . Той предвижда известна автономия за провинциите и създаване на федерална система , но съдържа редица уговорки и ограничения , така че цялата политическа и икономическа власт остава в английски ръце . Англичаните запазват и пълен контрол над финансите , въоръжените сили и външната политика на Индия . В резултат на този закон вице – кралят става дори още по – могъщ от по – рано . В ограничените рамки на провинциалната автономия предаването на властта става по – бързо , но и там имат сила изброените по – горе ограничения .Поради това и Конгресът не може да признае закона от 1935 година за решение на проблемите на Индия –политическата конюктура налага обаче участието в процесите на автономия и постепенно отделяне от английската колониална система . По този начин Конгресът провежда двояка политика – от една страна борба за независимост , а от друга участие в законодателните събрания и опити за реформи отвътре на самата система . Политиката на интегритет на мюсюлманската общност обаче не продължава със същата сила – коалиционни правителства са създадени само в провинциите Асам и Пограничната провинция . Съвсем естествено възникват и спорове относно навремеността на това решение – от него се възползват редица реакционни елементи . В политическо и юридическо отношение новата конституция и създаването на конгресистки правителства не променя същността на английското управление . Голямата промяна е в психологически план . Най – важните провинции като Пенджаб и Бенгалия остават в ръцете на старата аристокрация – там няма конфликт между тях и английската администрация – нещо повече запазва се дори секретната служба raj . В новите законодателни събрания на преден план излиза наболелия проблем със земята . Той е особено силен в провинциите Бенгалия , Бахар и Съединените провинции . За Конгреса аграрният въпрос е главно социален и неговото решаване се определя от спецификата на провинциалния статут . Национална и единна държавна политика така и не се изработва , по – скоро отделните правителства сами се опитват да проникнат в закостенялата английска система и да я променят според своите възгледи и разбирания . Националният конгрес , подобно на всички други политически организации в Индия , дълго време е погълнат от вътрешнополитическите проблеми и оставя на заден план външата си ориентация . Единствени мюсюлманските организации обръщат внимание на останалия свят , но и тяхната политика е насочена най – вече към Палестина и войнстващия национализъм в Египет , Турция и Иран . През 1920 година Конгресът взема решение да се сътрудничи с всички съседни страни , както и отношението към вече задаващата се ІІ – ра Световна война . Одобрението на Конгреса е насочено към СССР , но най – вече като форма на противопоставяне на Англия и Франция . В крайна сметка превес взимат националните интереси , както във всяка страна по време на големи събития или криза . Главен проблем става възможността да се постигне независимостта на Индия в условията , а може би и благодарение на новия световен конфликт . Конгресът настоява и индийският народ да не бъде въвличан във войната , без неговото съгласие . В противовес с това решение вице – кралят обвързва Индия с участие във войната . Тази позиция само засилва протестите и изправя Индия пред нови проблеми . Законодателните събрания са времено преустановени , а следователно и блокирана легалната дейност на Конгреса . Взема се решение да се подадат оставки във всички местни събрания . В големите провинции Бенгалия и Пенджаб правителствата не подават оставка , навсякъде другаде губернаторите управляват еднолично . Под предлог войната Индия се връща към самодържавието на 19 век . Победите на немската военна машина в началото на действията обръщат общественото мнение към съчувствие към западните държави . Естествено има гласове да се възползват от създалата се обстановка , но самият Ганди се обявява против тази идея публично . Военното превъзходство на Вермахта обръща за кратко време общественото мнение на страната на западните държави . Стремейки се да бъде в крак с настроенията на индийския народ , Конгресът излиза с декларация през VІІІ . 1939 година . В нея се определя отношението към войната вследствие на следвоенното устройство на страната . Помощта към англичаните и включването във военните действия става зависимо от идеята за национална независимост. “Кризата , която преживява Европа , засяга не само нея – това е криза на цялото човечество “ – пише в тази декларация – “ а вследствие на това се поставя въпроса за съдбата на всички народи “ . В началото на 1940 година повечето от водещите личности са хвърлени в затвора , често само като превантивна мярка . През ХІІ . същата година три дни преди началото на войната в Тихия океан следва амнистия . Конгресът отдавна е възприел принципа и практиката на ненасилие в своята борба за свобода и единство . Тази доктрина не се отнася към външните врагове – армията е един от бастионите на идеите на Конгреса . През 1937 година се иска и индиизирането на висшия състав на армията , но то е отказано . Подобен отказ е получен и през лятото на 1940 година . В този период , когато в провинциите действуват конгресистки правителства , много от тях се стремят да въведат някаква форма на военно обучение в университетите и колежите . Но правителството на Индия не одобрява тази идея . Ганди осъжда тези тенденции , но не се меси пряко . Тъкмо неодобрението кара Ганди в началото на тридесетте години да скъса формалната си връзка с Конгреса . В началото на 40 – те години Конгресът отново отказва да разгледа идеите на Ганди за ненасилие , което води до пълно скъсване по въпроса . Вътрешната криза в Конгреса е разрешена в края на 1940 година , но абсолятно същата криза се появява в началото на 1941 година , когато Ганди пожелава да се спазва принципа за ненасилие изцяло . Става все по - ясно , че все повече хора са против идеите на Ганди . Приближаването на войната към Индия все повече започва да безпокои обществото . Напрежението обхваща цялото общество . С падането на Пенанг и Сингапур нова вълна от бежанци залива Индия . Конгресът бързо се обявява за тяхната защита и бързата им интеграция в индийското общество . В тази обстановка пристига английският пратеник сър Стафорд Крипс . Предложенията му са ясни и конкретни – бъдещите индийски провинции можеха да не влизат в Индийския съюз и да създават свои независими държави . Дава се право на силно местно самоуправление и се намалява английската администрация . Тези предложения не задоволяват Индийския конгрес , който се обявява за единна и независима Индия . На преден план отново излизат икономическите и социални проблеми , неразрешими при децентрализирана държава . При това правото на самоопределяне е дадено изцяло на местните владетели , а не на народа от провинциите . Все пак желаейки да привлече малцинствата на своя страна Конгресът се обявява за правото на самоопределение . Въпреки всички идеи обаче до съгласие не се стига , преговорите са внезапно прекратени през есента . Мисията на сър Стафорд Крипс е последната през военните години , която има възможност за някакъв резултат . Краят на войната поставя на нова основа отношенията между Индия / респективно Индийският национален конгрес / и Англия . В крайна сметка територията на Индия със съгласието на Конгреса се разделя на две независими държави по религиозен признак – Индия и Пакистан . Отдавна лелеяната мечта за обединена и силна Индия пропада окончателно . Новата ситуация променя и ролята на Индийският национален конгрес . От 1947 година се сформира правителство начело с Дж. Неру , което започва бавно и мъчително да върви по пътя на независимите правителства . Национално – освободителното движение на Индия се свързва пряко с историята на Националният конгрес и неговият най – виден ръководител Махатма Ганди . Съвсем естествено присъстват несръчността, в отделни епизоди дори некомпетентността , но всичко това се компенсира с ентусиазъм и енергия , с тесния контакт с масите . От другата страна се обособяват апатията и консерватизмът на английската управляваща партия и нейните подръжници . По такъв начин Индия , страната на традициите представлява странна картина : ролите се разменят . Англичаните , дошли като представители на динамично общество , стават главна опора на неподвижната остаряла традиция . Дълги години английското правителство разпространява легендата , че помага на самообучението на индийците и ги подготвя за новото време . Движеща сила на този прогрес става самият народ , подтикван от идеите и най – вече дейността на Махатма Ганди . Под порива на тази сила рухва политическата и иконимическа система , основаваща се на полуфеодални порядки и автократно управление , борба чийто единствен противник се оказва времето .
|