Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)Психология на тълпите |
ВОДАЧИ НА ТЪЛПИТЕ И ИЗПОЛЗВАНИ ОТ ТЯХ СРЕДСТВА ЗА УБЕЖДЕНИЕ познаваме вече душевността на тълпите, знаем и kakвu движещи сили й въздействат. Остава да разберем kak да се прилагат тези движещи сили и koй може да ги пусне целесъобразно В действие.
Щом определен брой живи същества се съберат на едно място независимо дали става дума за стадо животни или за чoвeшka тълпа, те инстинктивно се поставят под Властта на някакъв ръководител, m.e. Водач. Водачът на човешки тълпи играе значителна роля. Неговата Воля е ядрото, okoло koemo Възгледите се оформят и уед-нakявam. Тълпата е стадо, koemo не би могло да мине без господар. В началото Водачът най-често сам е бил заслепен, Воден от идеята, чиито апостол е станал впоследствие. Тя дотол-koвa го е завладяла, че вcuчko извън нея се губи и Bcяko npomuв-но становище за него е zpeшka и суеверие. Takъв е Робеспиер, хипнотизиран от химеричните си идеи и прибягващ до средствата на Инквизицията В името на разпространяването им. В мнозинството си Водачите са хора на действието, а не на мисълта. Проницателността не им е присъща и не би могла да бъде тъй kamo no правило тя води до съмнение и до бездействие. Водачите излизат от редиците на онези невротици, възбудени и noлynoбъpkaнu хора, стигащи почти до лудост. и абсурдна да е защитаваната от тях идея или целта, която преследват, вcяkakвo разсъждение се притъпява пред убедеността им. Ненавистта и преследванията само увеличават възбудата им. Личен интерес, семейство, вcuчko се Жертва. При тях самият инcmuнkm за самосъхранение изчезва, до степен че единствената награда, която Желаят, често пъти е мъченичеството. Силната вяра придава на думите им голяма мощ на внушението. Множеството винаги слуша надарения със силна воля. Загубили вcяkakвa воля, събраните в тълпа индивиди инcmuнkmuвно се насочват kъм този, koйmo я притежава. На тълпите нukoгa не са липсвали водачи: само че не всич-ku са надарени, липсват им силните убеждения, koumo правят апостолите. Много пъти това са изkycни pemopu, преследващи само личните си интереси и стремещи се да убеждават чрез лackaeнe на низku uнcmuнkmu. Taka упражненото влияние е винаги kpamkompauнo. Великите убедени, възбуждащи душата на тълпите, отшелниците kamo Петър Aмиенcku, Лутеровците, Савонароловците, героите от Революцията, са омагьосвали другите едва след kamo сами са били завладени от няkakвa вяра. Тогава са успели да посадят в душите онази чудна сила, наречена вяра, превръщаща чoвeka в пълен роб на мечтата му. Да създават вяра, без значение религиозна, noлumuчecka или обществена, в дело, в личност, в идея, в това най-вече се състои ролята на големите водачи. От вcuчku сили, с koumo човечеството разполага, вярата винаги е била от най-значимите и с право Евангелието й приписва свойството да повдига планини. Да се сдобие чoвek с вяра значи да стане десет пъти no-силен. Великите събития в историята често са били дело на невежи вярващи, въоръжени единствено със собствената си вяра. Не с начетени хора и философи и най-вече не със ckenmuцu са били основани религиите, управлявали света, kak-то и обширните империи, простиращи се от едното до другото полукълбо. Takивa примери обаче важат за великте водачи, а те се срещат твърде рядко, за да може историята лесно да посочи koлko са. Те са върхът на дълга поредица, от могъщия манипулатор на хора go paбomнuka в някоя опушена kpъчма, koйmo омайва лeka-noлeka другарите си, npeдъвkвaйku безспир някол-ko напълно непонятни за него думи, но чието приложение трябва, по негово мнение, да доведе до сигурно осъществяване на вcuчku мечти и надежди. Във вcяka социална сфера — от най- вucokama до най-нис-kama, чoвekъm, щом излезе от уединението си, попада mymak-си във Властта на няkoй водач. Повечето хора, особено от народните маси, са неспособни на поведение, защото не притежават нukakвa ясна и осмислена идея извън собствената си професия. Водачът им служи за пътеводител. В kpaeн случай, той може да бъде заместен, но съвсем недостатъчно, от онези периодични nyблukaцuu, фабрикуващи схващания за своите читатели и поднасящи им заучени фрази, koumo ги освобождават от необходимостта да разсъждават. Властта на Водачите е moлkoвa деспотична, че ako се налага, то е само благодарение на този деспотизъм. Забелязахме koлko лесно те постигат подчинение, без обаче да притежа-ват и най-малкото средство за noдkpena на Властта си, В най-размирните paбomничecku kpъговe. Те определят работното Време, ръста на надниците, те решават Въпроса за cmaчkume, koumo no тяхна заповед започват и свършват В точен час. Днес, Водачите се стремят да заместят постепенно Обществените Власти, koлkomo повече последните позволяват да бъдат оспорвани и отслабвани. Благодарение на тираничността си тези нови господари постигат много no-пълно подчинение, omkoлkomo е постигнало koemo и да е правителство. Ako, вследствие на няkakвo произшествие, Водачът изчезне и не бъде незабавно заместен, тълпата отново се превръща В разединена и съпротивляваща се общност. При една cmaчka на персонала на омнибусите В Париж трябваше само да бъдат задържани двамата й Водачи и cmaчkama бързо свърши. Душата на тълпите е Вечно обладана не от нужда за свобода, а от необходимост да се подчинява. жаждата им за изпълнителност ги kapa да се покоряват инстинктивно на вceku самообявил се за техен господар. Класата на Водачите може да се раздели по ярко очертани признаци. Едните са енергични хора, със силна, но kpamkom-райна Воля; другите, много no-малобройни, притежават едновременно силна и трайна Воля. Първите се изявяват kamo буйни, храбри, дръзku. Те са полезни предимно за провеждане на ня-koe нападение, за увличане на масите въпpeku опасността и за превръщане на млади войничета в герои. Takuвa са например Ней и Мюра през първата Империя. Takъв е в наши дни и Гарибалди, авантюрист без талант, но енергичен, успяващ с шепа хора да превземе старото Heanoлumaнcko kpaлcmвo, защитавано все nak от дисциплинирана армия. Koлkomo и мощна енергия да носят обаче подобни вождове, тя е kpamkompaйнa и с нищо не надживява породилия я Възбудител. завърнали се В течение на вcekuдневиemo, движените от Възбуда герои често gokaзвam, kakmo цитираните от мен no-горе, учудваща слабост. Те cяkaш не са В състояние да разсъждават и да се държат В най-обикновени условия, след kamo са съумели maka добре да ръководят другите. Takuвa Водачи не могат да се изявят, ako самите те не са Водени и въз-буждани бeзkpaй, ako не усещат неизменно над себе си някой чoвek или няkakвa идея, ako не следват точно очертана линия на поведение. Втората категория водачи — хората с постоянна Воля, упражнява, мakap и без makъв външен блясък много по-осезаемо Влияние. Tyk omkpuвaмe ucmuнckume основатели на религии или създатели на големи дела: Св. Павел, Мохамед, Христофор Колумб. Интелигентни или ограничени, Все едно, светът Винаги ще е техен. притежаваната от тях упорита Воля е изключително рядко kaчecmвo, пред koemo Bcuчko се огъва. Не Винаги отчитаме В достатъчна степен kakвo може една силна и последователна Воля. Нищо не устоява пред нея, нито природата, нито боговете и хората. Най-пресния пример за това ни дава прочутият инженер, разделил два свята и осъществил три хилядолетната напразно преследвана цел на moлkoвa много вeлuku владетели. По-kъсно, той се провали в подобно начинание: защото старостта бе дошла, а пред нея 8cuчko угасва, дори волята. За да gokaжeм силата на волята, би било достатъчно да предадем подробно paskaзa за преодолените трудности при строежа на Суецкия kaнaл. Очевидецът д-р Казалис е събрал В Hяkoлko вълнуващи реда това голямо дело, paзkaзaно от безсмъртния му автор. „И той paзказвашe, ден по ден, част по част, епопеята на kaнaлa. Paзkaзвашe за вcuчko, koemo е трябвало да надмогне, за вcuчko невъзможно, koemo е превърнал във възможно, за вcuчku npeчku, за заговорите срещу него, а също и за разочарованията, неприятностите, пораженията, неуспели обаче нито за миг да го обезсърчат, нито да го сломят; той припомняше Англия, бореща се срещу него с безспирни на-nagku, и още Египет и колебаещата се Франция, и френския koнcyл, npomuвнuk повече от вcekuгo, на първите строителни работи, и kak са му пречели, шантажирайки работниците с жажда, kamo ги лишавали от речна вода; и за министъра на флота, и за инженерите, за вcuчku сериозни, опитни и учени хора, вcuчku естествено враждебни и вcuчku научно убедени в провала, kamo го изчислявали и предвиждали за ден и час, kak-то се предвижда затъмнение." Maлko имена биха влезли в книгата, предполагаемо Житие на вcuчku тези вeлuku водачи; тези имена обаче са стоели начело на най-важните събития в цивилизацията и в историята. 2. СРЕДСТВА ЗА ДЕЙСТВИЕ НА ВОДАЧИТЕ: ТВЪРДЕНИЕ, ПОВТОРЕНИЕ, ЗАРАЗИТЕЛНОСТ Ako трябва тълпа да бъде увлечена за миг и да бъде убедена да извърши няkakвo действие да ограби замък, да загине В защита на бapukaдa, на нея трябва да й се въздейства с бързи внушения. Най-здравото внушение си остава примерът. В та-kъв случай е необходимо тълпата вече да е подготвена от ня-kou обстоятелства, а този, koйтo ucka да я поведе — да има kaчecmвomo, koemo ще анализирам no-нamamъk nog названието „обаяние". Ako ли mъk става дума за бавно npokapвaнe на представи и вярвания в съзнанието на тълпите, например съвременните социални теории, средствата, използвани от водачите, са различни. По принцип, те прибягват до следните три начина: твърдение, повторение, заразителност. Действието им е твърде бавно, но дава трайни резултати. Твърдението само за себе си, откъснато от вcяkakвo съждение и дokaзameлcmвo, представлява сигурен начин за npokap-ване на дадена идея в съзнанието на тълпите. Koлkomo твърдението е no-стегнато, нeдokaзaнo и неизявено, moлkoвa по-авторитетно е. Държавниците, призовани да защитават ня-kakвa noлumuчecka kayзa, индустриалците, рекламиращи про-gykmume си чрез обявления, познават цената на твърдението. То обаче добива реално Влияние само ako се повтаря непре-kbCHamo и до втръсване, и то с едни и същи думи. Наполеон е kaзвaл, че има само една сериозна реторична фигура — повторението. Благодарение на него, oбekmъm на твърдението успява да се всели в умовете до степен да се приема kamo дoka-зана истина. Лесно се схваща влиянието на повторението върху тълпите, kamo се види kakвa власт упражнява върху най-прост- ветените съзнания. Наистина, oбekmът на повторението в kpaйнa смemka се запечатва В онези дълбоки пластове на несъзнаваното, в koumo се изковават причините за нашите действия. След време, забравили от koгo е тръгнало повтаряното твърдение, нakpaя започваме да му вярваме. Taka се обяснява изненадващата сила на обявата. Когато сме прочели сто пъти, че най-хубавият шokoлад е шокладът „Xukc", ние си въобразяваме, че неведнъж сме чували да се говори за това и в kpaя на kpauщama се убеждаваме, че е точно maka. Убедени от хиляди твърдения, че брашното „Игpek" е uзлekyвaлo най-великите личности от най-упоритите болести, най-после се uзkyшaвaмe да го опитаме в деня, в koumo ни хване подобна болест. От повторенията, koumo ни набива в съзнанието един и същ вecmнuk, че А. е пълен негодяй, а Б. — много почтен чoвek, стигаме до убеждението, че е maka, при условие, разбира се, че не четем често друг вecmHuk, споделящ противоположно мнение и където определенията са разменени. Единствени твърдението и повторението са достатъчно мощни, за да могат да се изобличат. Когато едно твърдение е било достатъчно и единодушно повтаряно, kakmo става с някои финансови предприятия, kynyвaщu 8cuчku koнkypcu, тогава се създава т. нар. всеобщо мнение и се задейства мощният механизъм на заразителността. В случая с тълпите, идеите, чувствата, вълненията, вярванията притежават moлkoвa силно заразително свойство, koлkomo u мukpoбume. Това явление се наблюдава още при Животните, щом се съберат в тълпа. Потрепването на един koн в конюшнята не след дълго става присъщо и на останалите koнe от същата конюшня. Един страх, едно paзбъpkaно движение на няколko овци бързо се предава на цялото стадо. Заразителността на Вълненията обяснява peзkocmma на naнukama. Пak чрез заразителност се разпространяват и мозъчните смущения, kamo лудостта. Известно е koлko често психиатрите стават Жертва на умствено смущение. Дори се споменават форми на лудост, например агорафобията, предаващи се от чoвeka на Животните. Заразителността не usuckвa едновременно присъствие на хора на едно-единствено място; тя може да действа на разстояние, повлияна от някou събития, насочващи умовете В една и съща nocoka и придаваща им специфичните xapak- ГРАНИЦИ НА ИЗМЕНЧИВОСТ НА ВЯРВАНИЯТА И СХВАЩАНИЯТА НА ТЪЛПИТЕ 1. ОПРЕДЕЛЕНИТЕ ВЯРВАНИЯ СьщестВуВа тясна успоредност меЖду анатомичните ха-pakmepucmuku на съществата и ncuxoAoauMeckume им xapak-mepucmuku. Сред пърбите omkpuBaMe Hnkou неизменни елементи или moAkoBa слабо изменящи се, че за ucmunckama им промяна е нуЖно Време, раВно на геологичес^те епохи, flokpau тези постоянни, неотменяеми xapakmepucmuku се срещат други, много подВиЖни, koumo средата, майсторството на ckomoBbga и на градинаря поня^га изменят до степен да ckpu-Ват осноВните xapakmepucmuku от погледа на невнимателния наблюдател. Същото яВление се наблюдаВа и при моралните xapakmepucmuku. Неотменимите психологичес^ елементи на дадена народност съЖителстВат с подВиЖни и изменчиВи елементи. Поради тази причина, при изучаване Вярванията и схващанията на един народ винаги попадаме на строго определена основа, върху ^ято се присаЖдат схващанията, подВиЖни kamo пясъКа, nokpuвam, ckaAama. По този начин вярванията и схващанията на тълпите образуват две ясно различими групи. От една страна, големите постоянни вярвания, простиращи се върху много столетия и върху koumo почива една цяла цивилизация. Това са например, от миналото, феодалният възглед, идеите на християнството, реформационните идеи. В наше време, това са принципът на националностите, geMokpamuчHume и социалните идеи. От другата страна са моментните и променящите се схващания, най-често произтичащи от общите разбирания, вb3Hukeauj,u и изчезващи във вcflko време: теориите, насочващи в определени моменти U3kycmвama и литературата, или m>k тези например, от koumo се пораЖдат романтизмът, натурализмът и т.н. Точно тол^ва повърхностни, koAkomo и модата, те се променят kamo вълнич^те, HenpekbCHamo появяващи се и изчезващи над дълбокото езеро. Големите Всеобщи ВярВания са тВърде ограничени на брой. Създаването и угасбането им са Връхните moчku В историята на ВсяКа ucmopuчecka народност. Те са ucmuHckomo сКеле на цивилизациите. Едно преходно схВащане лесно намира място В душата на тълпите, но е много трудно да се Вгради В нея трайно ВярВа-не, kakmo и да се разруши то, след Като е било изградено. Промяната му е ВъзмоЖна само с цената на шеметни реВолюции и едВа Когато Вярването е загубило почти изцяло Властта си над душите. Ролята на революциите В случая е да отхвърлят напълно полуизоставени вече идеи, за оКончателното сКъсва-не с koumo е попречил заробващият навиК. Започващите реВо-люции са Всъщност свършващи вярвания. Точният ден, в koumo едно голямо вярване е предназначено да умре, е денят, в koumo стойността му започне да се оспорва. Bugeuku не повече от фиКция, вся^ всеобщо вярване би могло да просъществува само ako избегне изпитанието. Но именно kozamo е силно разтърсено Вярването, породените от него институции остават все maka могъщи и затихването им едва се усеща. Щом нakpaя загуби изцяло силата си, вcuчko поддържано от него, се сгромолясва. Все още няма народ, успял да промени вярванията си, без да е веднага обречен да преобразува елементите на своята цивилизация. Той ги преобразува, gokamo не приеме Hflkou друго Всеобщо Вярване; дотогава nbk Живее задълЖително в анархия. Всеобщите вярвания са необходимите опори на цивилизациите; те налагат нассЖа на идеите и единствени могат да вдъхнат вяра и да създадат дълг. Народите неизменно са чувствали ползата от придобиването на Всеобщи ВярВания и инстинКтиВно са разбрали, че из-чезването им ще е равносилно на начало на ynagbka. фанатичният 1<улт kbM Рим е бил вярването, превърнало римляните В господари на света. Умряло вярването, и Рим бил обречен. ЕдВа Когато били обединени от Hflkou общи вярвания, варварите, разрушители на puMckama цивилизация, постигнали относително единство и съумели да излязат от анархията. Taka че не случайно народите винаги са защищавали с нетърпимост убеЖденията си. Търпяща сериозна kpumuka от филосо4х^а гледна moчka, тя представлява добродетел в Живота на нациите. В името на изграЖдането и поддърЖането на всеобщи вярвания CpegHoвekoвuemo издигнало толКоВа 1<ла-ди и moAkoBa откриватели и ноВатори умрели от отчаяние, ako успеели да избегнат мъченията. Все В тяхна защита светът е бил MHOZokpamno разтърсван и милиони хора са падали и ще падат по бойните полета. Казахме вече, че установяването на едно всеобщо вярване се сблъс!<ва с големи трудности, но веднъЖ установило се okoHчameAHO, силата му е за дълго време непобедима; и koAko-то и да е философс^ погрешно, то се налага на най-светлите умове. Нима народите на Европа не смятаха, от петнадесет 8eka насам, за безспорни истини религиозни легенди точно moAko8a вapвapcku*, при изучаване отблизо, koAkomo и тези на Молох? Щом една нова догма се настани в душата на тълпите, тя става Вдъхновител на своите институции, U3kycmвa и поведение. Тогава Властта й над душите е абсолютна. Деловите хора обмислят kak ga я осъществят, sakoHogameAume — kak ga я прилоЖат, философите, худоЖниците, литераторите се стремят да я предадат под различни форми. Временни допълващи идеи могат да възни^ат от основното вярване, но винаги белязани с omneчambka на породилата ги вяра. Ezunemckama цивилизация, среднове^вната цивилизация, MKDCioAMaHckama цивилизация на арабите произлизат от малобройни религиозни вярвания, поставили omneчambk и върху най-дребните елементи на тези цивилизации, благодарение на koumo веднага ги разпознаваме. Посредством всеобщите вярвания хората от вся^ време са обградени от мреЖа от традиции, схващания и обичаи, от чието иго те не биха могли да избягат и koumo неизменно ги превръщат в приличащи си по нещо хора. И най-независимият дух не възнамерява да се освободи от това състояние. Истин-cka тирания е само тази, ^ято господства несъзнателно над душите, защото е единствената, koflmo не моЖе да се победи. Тиберий12, Чингиз хан, Наполеон без съмнение са били страхо- * Имам предВид философски смисъл на тоВа понятие. На npakmuka, me създали една съВсем ноВа цивилизация и В продължение на дълги BekoBe ocma-Вали чoBeka да надзърта В тези Вълшебни paucku селения на мечтата и надеЖ-дата, koumo той nukoza поВече няма да срещне. Страхотната абсурдност на легендата за един бог, отмъщаващ с уЖас-ни мъчения на сина си за неподчинението на едно от създанията си, не е била забелязана В течение на не едно столетие. Най-мощните гении, един Галилей, един Нютън, един Лайбниц, и за миг не са подозирали, че истинността на та-kuBa легенди моЖе да се оспори. Нищо не gokasBa no-добре хипнотичното състояние, go koemo доВеЖдат Всеобщите ВярВания, но и нищо не отбелязва по-ясно унизителните граници на нашия дух. вumu тирани, но от гроба Мойсей, Буда, Иисус, Мохамед, Лутер са упражнили Върху душите деспотизъм с доста по-различна дълбочина. Заговорът ще унищожи някой тиранин, но може ли да направи нещо срещу здраво Bkopeнeнo вярване? В непримиримата си борба с kamoлицизмa и въпpeku привидното съгласие на множествата, въпpeku използваните разрушителни средства, безмилостни kamo тези на Инквизицията, победената беше нашата вeлuka Революция. Единствените истинс-ku тирани на човечеството Винаги са били ceнkume на мъртвите или илюзиите, koumo то си е създало. Философckama абсурдност на някои всеобщи вярвания ни-koгa не е била, повтарям, npeчka за възтържествуването им. Тази победа cяkaш даже е възможна само ako me съдържат ня-kakвa загадъчна абсурдност. Очевидната слабост на съвременните социалистически вярвания няма да ги Възпре да се вкоренят в душата на тълпите. Иcmuнckama им малоценност В сравнение с Bcuчku религиозни вярвания се дължи единствено на следното: след kamo идеалът за човешко щастие, koumo тези вярвания обещават, е осъществим само В някакъв бъдещ живот, нukou не е бил в състояние да подложи на съмнение постигането му. От своя страна, идеалът за социалистичес-ko щастие трябва да се осъществи на земята, затова още първите опити в тази нacoka ще paзkpияm безполезността на обещанията, а едновременно с това, новото вярване ще изгуби вcяkakвo обаяние. Следователно, силата му ще расте само до деня на осъществяването. И ето защо, ako новата религия, подобно на Bcuчku предшестващи я, започва с разрушителни действия, no-kъcнo тя няма да може да изиграе градивна роля. 2. ПОДВИЖНИТЕ СХВАЩАНИЯ НА ТЪЛПИТЕ Над строго определените вярвания, чиято сила mokyщo nokaзaxмe, стои един пласт от нenpekъснamo раждащи се и умиращи схващания, идеи, мисли. Hяkou от тях са съвсем kpam-kompauHU, а най-значимите не надвишават Живота на едно по-koAeHue. Вече отбелязахме, че извършващите се в тези схващания промени понякога са много повече повърхностни, от-ta^komo реални, и носят неизменния белег на народностните kaчecmвa. При разглеждането например на noлumuчeckume институции в нашата страна — nokaзaxмe, че привидно Най-противоположните партии: монархисти, paдukaлu, проимпер- cku, социалисти и т.н., споделят един абсолютно сходен идеал и че този идеал зависи единствено от душевния строй на нашето племе, след kamo nog същите имена при други нации omkpuвaмe противоположен идеал. Името, koemo се дава на схващанията, измамните приспособявания не променят същността на нещата. Буржоата от революцията, изцяло npocмykaнu от лamuнckama литература и Вперили поглед в Puмckama penyблuka, взели нейните зakoни, снопове, и тоги, но не станали римляни, мakap и обладани от едно могъщо ис-mopuчecko влияние. Ролята на философа е да изследва omзвyka от предишните Вярвания зад видимите изменения и в подвижния поток на схващанията да различи движенията, предопределени от всеобщите вярвания и душата на народността. Без този kpumepuй, би могло да се сметне, че тълпите променят често и по Желание политическите и религиозните си вярвания. Като че ли цялата история — noлumuчecka, религиозна, артистична, литературна, наистина го потвърждава. Да Вземем за пример един kpamъk период, само от 1790 до 1820 г., или тридесет години, т.е. едно поколение. Tyk виждаме kak тълпите, в началото монapxucmku, стават революционни, после npouмnepamopcku, след това nak монapxucmku. По отношение на религията, за същото Време те изминават пътя от kamoлuцuзмa до атеизма, после до деизма, след koemo се връщат kъм най-kpaйнume форми на kamoлuцuзмa. И makuвa пререждания претърпяват не само тълпите, но и водачите им. Виждаме онези велики членове на Конвента, завети Врагове на kpaлeme и отхвърлящи богове и господари, да се превръщат в kpomku слуги на Наполеон, a no-kъсно да носят благоговейно свещи в процесиите при Людвuk XVII. И kakвu още промени в схващанията на тълпите през последвалите седемдесет години. „Коварният Албион" от началото на този вek стана съюзник на Франция при наслед-Huka на Наполеон; Русия, воювала два пъти срещу нас и maka зарадвана от последните ни неуспехи, Внезапно да бъде смятана за npuяmeлka. В литературата, uзkycmвomo, философията смяната на мнения се проявява още no-бързо. Един след друг се раждат и умират романтизъм, натурализъм, мистицизъм и т.н. Възхваляваните довечера xyдoжнuk и писател са дълбоко презирани утре. Kakвo виждаме обаче, ако решим да анализираме тези на пръв поглед толкова дълбоки изменения? Всички, които противоречат на Всеобщите схващания и на племенните чувства, имат само мимолетна трайност и отклонената река скоро отново потича В течението си. Мненията, несвързани с никое Всеобщо вярване, с никое племенно чувство и които съответно не би могло да са определени, зависят от всякакви случайности или, с други думи, от най-малките промени В средата. Изградени с помощта на Внушението и заразителността, те винаги са мигновени и понякога се pаждат и изчезват maka бързо, kakmo и пясъчните дюни, натрупани на мopckuя бряг от вятъра. Днес, общият сбор от подвижните схващания на тълпите е no-голям отвсякога; това се дължи на три различни причини. Първата е, че старите вярвания, загубващи постепенно влияние, вече нямат някогашното си въздействие над преходните мнения, за да им придадат няkakвa нacoka. Изличаването на всеобщите вярвания оставя място на безброй лични мнения без минало и бъдеще. Втората причина е, че при все no-трудното намиране на противотежест на нарастващата мощ на тълпите, тяхната kpaйнa идейна подвижност може да се прояви свободно. Накрая, третата причина се състои в omckopoшнomo разпространение на пресата, непрестанно pa3kpuвaщa пред погледа най-противоположни виждания. Породените от всяко от тях Внушения ckopo биват разрушени от противни внушения. И maka, нukoe отделно становище не успява да се разпростре и вcuчku са обречени на мимолетно съществуване. Те умират преди да са успели да се разпространят до степен да се превърнат във всеобщи. От тези различни причини възнukвa едно твърде непознато досега в историята на света и твърде xapakmepнo за нашата епоха явление — uckaм да говоря за безпомощността на правителствата да направляват мнението. Някога, и това някога не бе много отдавна, действието на правителствата, влиянието на няколко писатели и на малък брой вестници съставляваха ucmuнckume регулатори на мнението. Днес писателите са загубили вcяkakвo влияние, а работата на вестниците да са само отражение на мнението. Що се отнася до държавниците, те далеч не го направляват, а само се чудят kak да са в kpak с него. Страхът им от мнение- то стига понякога до ужас и отнема Bcяkakвa определеност на поведението им. Следователно, мнението на тълпите се стреми все повече kъм функцията на висш регулатор на политиката. Сега то е в състояние да налага съюзничества, kakmo видяхме в случая със съюза с Русия, плод почти изключително на едно народно движение. Особено любопитен симптом е да се види kak в наши дни папи, kpaлe и императори се подлагат на механизма на интервюто, за да изложат мисълта си по даден въпрос на оценката на тълпите. Едно Време с основание са kaзaлu, че полити-kama не е сантиментална работа. Може ли това да се kaжe и днес, kamo я виждаме да се ръководи от импулсите на подвижни тълпи, незнаещи що е разум и насочвани единствено от чувството? Колко до печата, някогашен koмпac на мнението, и той, kakmo и правителствата, трябваше да залинее пред властта на тълпите. Безспорно, той притежава значителна мощ, но само защото представлява изключително отражение на народните схващания и безкрайните им разновидности. Превърнал се в oвukHoвeHa информационна агенция, той отказва да наложи kakвamo и да е идея или доkmpuнa. Той следи за 8cuчku промени на обществената мисъл и е принуден да го прави от нуждите на конкуренцията пред заплахата да изгуби читателите си. Hяkoгaшнume тежки и влиятелни печатни органи, чиито оракули предишното поколение благоговейно слушаше, изчезнаха или станаха информационни листове, заградени от paзвлekameлнu xpoнuku, cвemcku клюки и финансови реклами. Кой би бил днес достатъчно богатият вecmHuk, позволяващ мнения на peдakmopume си и kakъв авторитет биха имали тези мнения в очите на читатели, чието единствено Желание е да бъдат осведомявани или развличани и koumo зад вceku съвет задължително съзират спекуланта? Kpumukama няма вече дори Власт да предложи knuгa или театрална пиеса. Тя може да пречи, но не и да служи. Вестниците go makaвa степен са осъзнали безсмислието на Bcякакво лично мнение, че kamo цяло са премахнали литературните kpumuku, ограничавайки се с по-сочване на заглавието на книгата и с две-три рекламни изречения, kamo същата участ вероятно ще застигне след двадесет години и театралната kpumuka. Да следи мнението е станало днес основна грижа на печата и на правителствата. Какъв ефект ще произведе това или онова събитие, този или онзи законопроект, тази или онази реч, ето koe трябва да се знае; не е лесно, защото нищо не е no-подвиЖно и no-изменчиво от мисълта на тълпите. виждаме ги да анатемосват това, koemo са възхвалявали довечера. Takoвa пълно отсъствие на Направляване на мнението и същевременно разпадането на Всеобщите вярвания постигнаха В kpaйнa cмemka пълно paзпокъсванe на вcuчku убеждения и нарастващото безразличие и на тълпите, и на отделните хора kъм вcuчko, koemo не засяга непосредствените им интереси. Въпросите, отнасящи се до учения, kamo социализма например, намират ucmuncku убедени защитници единствено само В необразованите среди, например миньори и 3aвogcku работници. Дребният буржоа, съвсем слабо образованият ра-бomHuk станаха npekaлeнu ckenmuци. Taka извършилата се революция през последните тридесет години е смайваща. През отминалата епоха, не много далечна все nak, схващанията все още имаха няkakвa обща насо-ka; техен uзmoчнuk бе приемането на няkoe основно вярване. Самото обстоятелство, че си монархист, неизбежно придаваше, kakmo в историята, maka и в нaykume, някоu закостенели представи, а напълно противоположните представи пъk бяха запазени за penyблukaнeцa. Един монархист твърдо знаеше, че чoвekъm не произхожда от маймуната, а един penyблukaнeц твърдо знаеше, че произхожда. Монархистът беше длъжен да говори с ужас за Революцията, penyблukaнeцъm — със страхопочитание, Няkou имена — Робеспиер, Марат, трябваше да се произнасят с набожен вид, дokamo други — (Цезар, Август и Наполеон, не можеха да бъдат промълвени без да бъдат охулени. Това наивно Възприемане на историята преобладаваше чak до равнището на нашата „Сорбона". Изправено днес пред обсъждането и анализа, вcяko схващане губи престиж; ъглите му бързо се изхабяват и доста малко идеи, способни да ни yвлekam, са се съхранили. Съвременният чoвek все повече изпада В плен на безразличието. Да не заклеймяваме прекалено това общо разпадане на схващанията. Hukou не би оспорил, че това е симптом за ynaдъk в Живота на един народ. Прорицателите, апостолите, вождовете, с една дума — убедените, притежават, разбира се, доста различна сила от тази на отрицателите, kpumuцume и безразличните; но нeka не забравяме, че при сегашната мощ на тълпите, ako едно само схващане можеше да придобие нужната известност, за да се наложи, то веднага щеше да бъде об- лечено с толкова тиранична власт, че ckopo вcuчko да трябва да отстъпва пред него. Тогава времето на свободния спор щеше задълго да приключи. В дадени случаи, тълпите са мирни господари, kakmo са били в своето време Хелиогабал и Тиберий; me обаче се поддават и на бесни прищевки. Цивилизация, готова да падне в ръцете им, попада в зависимост от твърде много случайности, за да разчита на сериозна дълготрайност. Ako нещо можеше да забави малко часа на сгромолясването, то би било именно kpaйнama подвижност на схващанията и нарастващото безразличие на тълпите kъм вcuчku всеобщи вярвания. |